Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Matematik | YBS 107 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KOÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KOÇ, Arş.Gör.Dr. BAHADIR AKTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin orta öğretimden getirdikleri matematik bilgisinin işletmecilikte kullanılabilecek düzeye getirilebilmesi için, temel teorik matematik konularına hakim olmaları, sayısal düşünme yeteneğinin geliştirilmesi, ve sistematik bir düzende problem çözme alışkanlıklarının kazandırılmasıdır. İşletme örnekleri ile teorik konular bir araya getirilerek öğrencinin matematiği işletmecilikte nasıl ve nerelerde kullanacağını anlaması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Ders öğrencinin lise müfredatında gördüğü temel matematik konularının işletmelerde uygulama alanlarının neler olacağını ve işletmecilikte karar vermede nasıl kullanılacaklarını öğretmeyi hedeflemektedir. Denklemler, fonksiyonlar, finans matematiği, limit, süreklilik ve türev konuları gözden geçirilecek ve işletme problemlerine nasıl uygulandıkları ile ilgili bilgi aktarılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konunun teorik altyapısının gözden geçirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | İşletmecilikte o konunun kullanımının açıklanması ve öğretilmesi | Rol Oynama, Tartışma, | |
3 | Farklı problemlerin çözülmesi ile konunun ve uygulaması ve pekiştirilmesi | Gezi / Gözlem, Rol Oynama, | |
4 | İşletmecilikle ilgili matematiksel kavramların öğretilmesi | Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayı Kümeleri. Denklemler. Özdeşlikler. Eşitsizlikler. Fonksiyon kavramı. | Kobu, Bölüm 1 sayfa 17-49; Balaban, Bölüm 1 sayfa 1-20 |
2 | Fonksiyon çeşitleri (Polinom fonksiyon, rasyonel fonksiyon, köklü fonksiyon, üstel ve logaritma fonksiyonu). | |
3 | Fonksiyon çeşitleri (Trigonometrik, ters trigonometrik ve hiperbolik fonksiyonlar) | Barnett ve Diğerleri, Bölüm 2 sayfa 43-120; Balaban, Bölüm 2 sayfa 27-82 |
4 | İşletmecilikte kullanılan fonksiyonlar | Barnett ve Diğerleri, Bölüm 2 sayfa 43-120; Balaban, Bölüm 2 sayfa 27-82 |
5 | Başabaş noktası analizi ve uygulamalı örnekler | Balaban, Bölüm 2 sayfa 44-46 |
6 | 2. derece denklemler | Balaban, Bölüm 1 sayfa 8-15 |
7 | Pazar denge noktası analizi | Balaban, Bölüm 2 sayfa 46-48 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Finans matematiği | Balaban, Bölüm 3 sayfa 87-108 |
10 | Basit-bileşik faiz ve anüiteler | Balaban, Bölüm 3 sayfa 87-95, 97-106 |
11 | Limit kavramı ve limit tanımı ile limit hesabı. Süreklilik ve işletme uygulamaları | Barnett ve Diğerleri, Bölüm 3 sayfa 126-154; Balaban, Bölüm 4 sayfa 113-136; Kobu, Bölüm 6 sayfa 319-337 |
12 | Türev kavramı ve türev tanımı ile türev hesabı. Türev tanımı ile türev alma kurallarının ispatı. Ters fonksiyonun türevi. | Barnett ve Diğerleri, Bölüm 3 sayfa 165-205; Balaban, Bölüm 5 sayfa139-194; Kobu, Bölüm 6 sayfa 337-362 |
13 | Fonksiyonların maksimum ve minimumu, asimptotlar. Eğri çizimleri. | Barnett ve Diğerleri, Bölüm 3 sayfa 266-349; Kobu, Bölüm 7 sayfa 369-401; |
14 | Türevin grafik çizimi ve işletme uygulamaları | Balaban, Bölüm 5 sayfa 182-201; Kobu, Bölüm 7 sayfa 385-401 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-) Barnett, M.,Ziegler, M. ve Byleen K. "Genel Matematik" Nobel Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerileri ne sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Konunun teorik altyapısının gözden geçirilmesi | |||||||||
2 | İşletmecilikte o konunun kullanımının açıklanması ve öğretilmesi | |||||||||
3 | Farklı problemlerin çözülmesi ile konunun ve uygulaması ve pekiştirilmesi | |||||||||
4 | İşletmecilikle ilgili matematiksel kavramların öğretilmesi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |