Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Matematik YBS 107 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KOÇ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KOÇ, Arş.Gör.Dr. BAHADIR AKTAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Öğrencilerin orta öğretimden getirdikleri matematik bilgisinin işletmecilikte kullanılabilecek düzeye getirilebilmesi için, temel teorik matematik konularına hakim olmaları, sayısal düşünme yeteneğinin geliştirilmesi, ve sistematik bir düzende problem çözme alışkanlıklarının kazandırılmasıdır. İşletme örnekleri ile teorik konular bir araya getirilerek öğrencinin matematiği işletmecilikte nasıl ve nerelerde kullanacağını anlaması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Ders öğrencinin lise müfredatında gördüğü temel matematik konularının işletmelerde uygulama alanlarının neler olacağını ve işletmecilikte karar vermede nasıl kullanılacaklarını öğretmeyi hedeflemektedir. Denklemler, fonksiyonlar, finans matematiği, limit, süreklilik ve türev konuları gözden geçirilecek ve işletme problemlerine nasıl uygulandıkları ile ilgili bilgi aktarılacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konunun teorik altyapısının gözden geçirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 İşletmecilikte o konunun kullanımının açıklanması ve öğretilmesi Rol Oynama, Tartışma,
3 Farklı problemlerin çözülmesi ile konunun ve uygulaması ve pekiştirilmesi Gezi / Gözlem, Rol Oynama,
4 İşletmecilikle ilgili matematiksel kavramların öğretilmesi Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayı Kümeleri. Denklemler. Özdeşlikler. Eşitsizlikler. Fonksiyon kavramı. Kobu, Bölüm 1 sayfa 17-49; Balaban, Bölüm 1 sayfa 1-20
2 Fonksiyon çeşitleri (Polinom fonksiyon, rasyonel fonksiyon, köklü fonksiyon, üstel ve logaritma fonksiyonu).
3 Fonksiyon çeşitleri (Trigonometrik, ters trigonometrik ve hiperbolik fonksiyonlar) Barnett ve Diğerleri, Bölüm 2 sayfa 43-120; Balaban, Bölüm 2 sayfa 27-82
4 İşletmecilikte kullanılan fonksiyonlar Barnett ve Diğerleri, Bölüm 2 sayfa 43-120; Balaban, Bölüm 2 sayfa 27-82
5 Başabaş noktası analizi ve uygulamalı örnekler Balaban, Bölüm 2 sayfa 44-46
6 2. derece denklemler Balaban, Bölüm 1 sayfa 8-15
7 Pazar denge noktası analizi Balaban, Bölüm 2 sayfa 46-48
8 ARA SINAV
9 Finans matematiği Balaban, Bölüm 3 sayfa 87-108
10 Basit-bileşik faiz ve anüiteler Balaban, Bölüm 3 sayfa 87-95, 97-106
11 Limit kavramı ve limit tanımı ile limit hesabı. Süreklilik ve işletme uygulamaları Barnett ve Diğerleri, Bölüm 3 sayfa 126-154; Balaban, Bölüm 4 sayfa 113-136; Kobu, Bölüm 6 sayfa 319-337
12 Türev kavramı ve türev tanımı ile türev hesabı. Türev tanımı ile türev alma kurallarının ispatı. Ters fonksiyonun türevi. Barnett ve Diğerleri, Bölüm 3 sayfa 165-205; Balaban, Bölüm 5 sayfa139-194; Kobu, Bölüm 6 sayfa 337-362
13 Fonksiyonların maksimum ve minimumu, asimptotlar. Eğri çizimleri. Barnett ve Diğerleri, Bölüm 3 sayfa 266-349; Kobu, Bölüm 7 sayfa 369-401;
14 Türevin grafik çizimi ve işletme uygulamaları Balaban, Bölüm 5 sayfa 182-201; Kobu, Bölüm 7 sayfa 385-401
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-) Barnett, M.,Ziegler, M. ve Byleen K. "Genel Matematik" Nobel Yayınevi
2-) Balaban, Erdal "Temel Matematik ve İşletme Uygulamaları" Türkmen Kitabevi
3-) Kobu, Bülent "İşletme Matematiği" Avcıol Basımevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerileri ne sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir.
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir.
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Konunun teorik altyapısının gözden geçirilmesi
2 İşletmecilikte o konunun kullanımının açıklanması ve öğretilmesi
3 Farklı problemlerin çözülmesi ile konunun ve uygulaması ve pekiştirilmesi
4 İşletmecilikle ilgili matematiksel kavramların öğretilmesi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5