Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Sağlık Sistemi SAY 103 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT
Dersi Verenler Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Çiğdem UGAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin sonunda öğrenci; Türkiye´nin demografik yapısını ve sağlık statüsünü, Türkiye´de sağlık hizmetlerinin erişilebilirliğini ve kullanımını değerlendirebilecektir.

Dersin İçeriği

Türkiye´nin demografik yapısı ve sağlık statüsü
-Türkiye´de sağlık hizmetlerinin erişilebilirliği ve kullanımı
-Türk Sağlık Sisteminin organizasyonu
-Türk Sağlık Sisteminin yönetimi
-Türk Sağlık Sisteminin ekonomik destek kaynakları
-Türk Sağlık Sisteminde kullanılan kaynaklar (insangücü, sağlık kurumları, teknoloji)
-Türk Sağlık Sisteminde hizmet sunumu

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye´nin demografik yapısını ve sağlık statüsünü açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkiye´de sağlık hizmetlerinin erişilebilirliğini ve kullanımını değerlendirebilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Türk Sağlık Sisteminin organizasyonunu ve yönetim fonksiyonlarını açıklayabilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Sağlık örgütlenmesinin, toplumda yaşayan bireylerin tümüne, kapsayıcı nitelikte, gereksinim duydukları yerde ve ölçüde hizmet sunumunu açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Sağlık hizmetlerini örgütlemede göz önüne alınması gereken ilkeleri sayar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Etkili bir sağlık sisteminin bileşenlerini oluşturan unsurlar hakkında bilgi sahibi olur ve bu bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Türkiye sağlık politikalarını analiz ederek başka ülkelerin sağlık politikalarıyla karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye'nin demografik yapısı ve sağlık statüsü Önerilen kaynakların okunması
2 Türk Sağlık Sistemine Genel Bir Bakış Önerilen kaynakların okunması
3 Türk Sağlık Sisteminin Tarihsel Geçmişi Önerilen kaynakların okunması
4 Türk Sağlık Sisteminin Tarihsel Geçmişi Önerilen kaynakların okunması
5 Türkiye’de Son Zamanlarda Yapılan Sağlık Reformları Önerilen kaynakların okunması
6 Türk Sağlık Sistemi’nin Örgütsel Yapısı Önerilen kaynakların okunması
7 Türk Sağlık Sisteminin yönetimi Önerilen kaynakların okunması
8 Türk Sağlık Sisteminin Finansmanı Önerilen kaynakların okunması
9 ARA SINAV
10 Türk Sağlık Sisteminde İnsan Kaynakları Yönetimi Önerilen kaynakların okunması
11 Sağlık Harcamaları Önerilen kaynakların okunması
12 Türk Sağlık Sisteminde Performans ve Performans Belirleyicileri Önerilen kaynakların okunması
13 Türkiye Özel Sağlık Sektörü Önerilen kaynakların okunması
14 Türk Sağlık Sisteminin Karşılaşabileceği Uzun Vadeli Sorunlar Önerilen kaynakların okunması
Kaynaklar
Ders Notu

Ulusal Hastalık Yükü ve Maliyet Etkililik Projesi Raporları (www.hm.saglik.gov.tr).

Ders Kaynakları

-Türkiye Ulusal Sağlık Hesapları 1999-2000 Çalışma Raporları (www.hm.saglik.gov.tr)

-The Ministry of Health of Turkey, 2004, Turkey Health Report, Ankara.

-DPT, Özel İhtisas Komisyonu Raporları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Türkiye´nin demografik yapısını ve sağlık statüsünü açıklayabilir.
2 Türkiye´de sağlık hizmetlerinin erişilebilirliğini ve kullanımını değerlendirebilir.
3 Türk Sağlık Sisteminin organizasyonunu ve yönetim fonksiyonlarını açıklayabilir.
4 Sağlık örgütlenmesinin, toplumda yaşayan bireylerin tümüne, kapsayıcı nitelikte, gereksinim duydukları yerde ve ölçüde hizmet sunumunu açıklar.
5 Sağlık hizmetlerini örgütlemede göz önüne alınması gereken ilkeleri sayar.
6 Etkili bir sağlık sisteminin bileşenlerini oluşturan unsurlar hakkında bilgi sahibi olur ve bu bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
7 Türkiye sağlık politikalarını analiz ederek başka ülkelerin sağlık politikalarıyla karşılaştırır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 2 5 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5