Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıbbi Terminoloji | SAY 335 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Çİğdem Uğan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sağlık bilimlerinde kullanılan tıp terminolojisinin esaslarını kavrayarak teorik dersler ve pratik uygulamalar ile mesleki çalışmalarda kavramayı kolaylaştıracak temel meslek terminolojisi bilgilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir tıbbi terimin yapısını terminolojik olarak analiz edebilme yeteneğini kazanma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Temel tıp bilimlerinin farklı organ sistemlerine ait bölümleri ile klinik tıp alanının farklı dallarının anlatımlarında sıklıkla ihtiyaç duyulan terimlerin anlam ve yapılarını öğrenerek mesleğe özgü hususlardaki terimlere hâkimiyeti sağlamak yoluyla ileti | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tıbbi terimleri meydana getiren kök, önek ve sonekleri analiz edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Anatomik, Tanısal, Semptomlara ve Ameliyata ilişkin tıbbi terimleri öğrenir | ||
5 | İnsan yapısına ilişkin temel tanım ve terimleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sistemlere ilişkin tıbbi terimleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Hastalıkları tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi Terminolojiye Giriş, terim kavramı ve sağlık terminolojisi | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
2 | İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
3 | Terimlerin tekil ve çoğul hali, tıbbi kısaltmalar | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
4 | Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Kökler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
5 | Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Ön Ekler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
6 | Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Öğeler: Son Ekler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
7 | Solunum sistemi terimleri | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
8 | Kalp ve dolaşım sistemi ile ilgili terimler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
9 | ARA SINAV | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
10 | Sindirim sistemi ile ilgili terimler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
11 | Boşaltım sistemi ile ilgili terimler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
12 | Nöroloji ve psikiyatri ile ilgili terimler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
13 | Kas ve iskelet sistemi ile ilgili terimler | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
14 | KBB terminolojisi | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çağatay GÜLER; Tıbbi Terminoloji, Somgür Yayıncılık, 2001. |
Ders Kaynakları | MEB (2008) MEGEP (Meslekî Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi) Büro Yönetimi Ve Sekreterlik Tıbbi Terminoloji (Tedavi Hizmetleri), ANKARA 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir tıbbi terimin yapısını terminolojik olarak analiz edebilme yeteneğini kazanma | |||||||||
2 | Temel tıp bilimlerinin farklı organ sistemlerine ait bölümleri ile klinik tıp alanının farklı dallarının anlatımlarında sıklıkla ihtiyaç duyulan terimlerin anlam ve yapılarını öğrenerek mesleğe özgü hususlardaki terimlere hâkimiyeti sağlamak yoluyla ileti | |||||||||
3 | Tıbbi terimleri meydana getiren kök, önek ve sonekleri analiz edebilir | |||||||||
4 | Anatomik, Tanısal, Semptomlara ve Ameliyata ilişkin tıbbi terimleri öğrenir | |||||||||
5 | İnsan yapısına ilişkin temel tanım ve terimleri kavrar | |||||||||
6 | Sistemlere ilişkin tıbbi terimleri kavrar | |||||||||
7 | Hastalıkları tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde sınıflandırabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |