Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık ve Toplum SAY 421 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mustafa AMARAT

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlık, hastalık, sağlık hizmetleri, sağlık hizmetleri yönetimi ile toplumun sosyo-kültürel yapısı arasındaki ilişkiyi kurmak. Sağlık hizmetleri yönetiminde verimliliği artırmaya yönelik davranış geliştirmek.

Dersin İçeriği

Toplum, sosyal bilimlerin sağlıkla ilişkisi, sosyal bilimler açısından sağlığın sınıflandırılması ve desteklenmesi, eski Türk inanışlarının Türkiye´de halk hekimliğinde izleri, Türkiye´de sağlıkla ilgili mesleki örgütler, toplumsal sistemin statü, rol, toplumsal kontrol mekanizmaları, toplumsallaşma ve toplumsal kurumlar, sağlıkta eşitsizlikler, demografik yapı ve sağlık, topluma dayalı tıp eğitimi ve alternatif tıp.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi ile toplum arasındaki ilişkiyi kavrayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi olgusunu etkileyen toplumsal faktörleri kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sağlık, hastalık ve sağlık yönetiminin kültürel değerler ile ilişkisini kurabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Hastalık davranışının sosyolojik nedenlerini kavrayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Alternatif tıp arayışının toplumsal nedenleri anlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Sağlık hizmetleri yönetiminde sağlık personeli-hasta, sağlık personeli-hastane, sağlık personeli toplum ilişkisinin gelişmesine katkı sağlam Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Sağlık hizmeti yönetiminin verimliliğini geliştirecek bilinç geliştirme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar: Sağlık, hastalık ve hastalık davranışı, Sosyal bilim açısından sağlığın sınıflandırılması ve sağlığın desteklenmesi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
2 Sağlık ile ilgili yaklaşımlar Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
3 Sağlık ve hastalığın tarihsel gelişimi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
4 Sağlık ve hastalık sistemi: Hizmetlerin sunumu ve kullanımı Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
5 Sağlık-hastalık olgusunu etkileyen toplumsal faktörler Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
6 Sosyo-ekonomik durum ile sağlık-hastalık arasındaki ilişki Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
7 Toplumsallaşma, toplumsal kurumlar, Türkiyede aile yapısı ve sağlıkla ilişkisi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
8 Toplumsal değişme, toplumsal tabakalaşma. Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
9 Sağlıkta eşitsizlikler, kavramlar, nedenleri, çözüm politikaları Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
10 Demografik yapı ve sağlık Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
11 Tıbbın gelişimi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
12 Batı tıbbının gelişimi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
13 Topluma dayalı tıp eğitimi ve alternatif tıp Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
14 Toplum, kültür ve sağlık ilişkisi, Türkiyede halk hekimliğinde izleri Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
Kaynaklar
Ders Notu

Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.

Ders Kaynakları

George J. Armelagos_,1 and others,(2005) Evolutionary, historical and political economic perspectives on health and disease, Social Science and Medicine, 61, 755765.
Illich, I. (1975). Medical Nemesis: The Expropriation of Health, Calder and Boyars, London.
LaLonde, M. (1974). A New Perspective on the Health of Canadians. A Working Document, Health and Welfare, Canada.
Seedhouse, D. (1986). Health. The Foundations for Achievement, John Wiley and Sons, Chichester.
Wilkinson, R. And Marmot, M. (2003). Social determinants of health: the solid facts. 2nd edition, Copenhagen, World Health Organization.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi ile toplum arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
2 Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi olgusunu etkileyen toplumsal faktörleri kavrama
3 Sağlık, hastalık ve sağlık yönetiminin kültürel değerler ile ilişkisini kurabilme
4 Hastalık davranışının sosyolojik nedenlerini kavrayabilme
5 Alternatif tıp arayışının toplumsal nedenleri anlama
6 Sağlık hizmetleri yönetiminde sağlık personeli-hasta, sağlık personeli-hastane, sağlık personeli toplum ilişkisinin gelişmesine katkı sağlam
7 Sağlık hizmeti yönetiminin verimliliğini geliştirecek bilinç geliştirme
8 Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 2 8 16
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5