Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Sosyolojisi SAY 419 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEMA AKPINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Çiğdem UĞAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencileri sosyoloji ve sağlık sosyolojsi konusunda teorik ve pratik olarak bilgilendirmek; bakış açılarını genişletmek; sorgulayıcı olmalarını sağlamak; kazandıkları bilgileri ve tutumları eğitimleri ve meslek hayatları boyunca kullanmalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Sağlık sosyolojisinin ana kavramları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Araştırma etiğini uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Tıbbi etik sorunları değerlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Geleneksel sağlık pratiklerinin, doğumun, emzirmenin farkını görür. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Tıbbın yan etkilerini farkeder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Hastalık teşhisini bütün boyutlarıyla değerlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Telkinin ve ruhi faktörlerin sağlıkla ve hastalıkla ilişkisini kurar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sağlık sosyolojisine giriş Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
2 Sağlık ve hastalık kavramları Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
3 Biyopsikososyal tıp modeli Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
4 Plasebo ve nocebo etkisi Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
5 Somatizasyon ve psikosomatik hastalık Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
6 Teşhisin anlamı ve özellikleri Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
7 Rahatsızlıkların tıbbileştirilmesi Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
8 İatrogenesis Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
9 ARA SINAV Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
10 Alternatif tıbbi yönelimler Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
11 Geleneksel ve modern doğum Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
12 Geleneksel ve modern bebek büyütme Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
13 Tıp etiği Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
14 Araştırma ve yayın etiği Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
Kaynaklar
Ders Notu

Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 4th ed. Oxford: Oxford University Press; 1994.
Bynum WF, Porter R, editors. Companion Encyclopedia of the History of Medicine. London: Routledge; 2001.
Helman CG. Culture, Health and Illness. 3rd ed. London: Butterworth-Heinemann; 1995.
Henderson GE, King NMP, Strauss RP, Estroff SE, Churchill LR, editors. The Social Medicine Reader. Durham: Duke University Press; 1997.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Araştırma etiğini uygular.
2 Tıbbi etik sorunları değerlendirir.
3 Geleneksel sağlık pratiklerinin, doğumun, emzirmenin farkını görür.
4 Tıbbın yan etkilerini farkeder.
5 Hastalık teşhisini bütün boyutlarıyla değerlendirir.
6 Telkinin ve ruhi faktörlerin sağlıkla ve hastalıkla ilişkisini kurar.
7 Sağlık ve hastalık kavramlarını tanımlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 2 5 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5