Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlığın Geliştirilmesi SAY 306 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Özgün ÜNAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlık ve sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları öğrenmek; birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi için gerekli sağlık stratejilerini ve politikalarını öğrenmek.

Dersin İçeriği

Bu derste birey, aile ve toplumunun sağlığını geliştirmeye yönelik bilgi verilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları bilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Birey, aile ve toplumun sağlığını geliştirme konusunda bilgi sahibi olmak. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sağlığı geliştirme programlarının teorik esasları ve modelleri hakkında bilgi sahibi olmak. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Sağlığın geliştirilmesi konusunda küresel eğilimler hakkında bilgi sahibi olmak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Sağlığı etkileyen çevresel, kalıtsal, davranışsal faktörleri sayar, aralarındaki ilişkileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hastalık ve Sağlık Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
2 Sağlık düzeyini etkileyen etmenler, sağlığın sosyal belirleyicileri. Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
3 Sağlıkta Paradigma Değişimi Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
4 Sağlığın Geliştirilmesi Teorileri ve Modelleri Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
5 Sağlığın Geliştirilmesinde Bireysel Modeller Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
6 Sağlığın Geliştirilmesinde Toplumsal Modeller Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
7 Sağlığın Geliştirilmesinde Uluslararası Düzenlemeler Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
8 Sağlığın Geliştirmesi Girişimleri Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
9 ARA SINAV
10 Sağlığın Geliştirilmesi Programları Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
11 Sağlığın Geliştirilmesi Programlarının Planlanması Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
12 Sağlığın Geliştirilmesi Programlarının Uygulanması Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
13 Sağlığın Geliştirilmesi Programlarının Değerlendirilmesi Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
14 Sağlık Kuruluşlarında Hasta ve Toplum Odaklı Sağlığın Geliştirilmesi Programları Carl I. Fertman and Diane D. Allensworth (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.
Kaynaklar
Ders Notu

Fertman, C. I. and Allensworth, D. D. (2010), Health Promotion Programs: From Theory to Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.

Ders Kaynakları

Özvarış, Ş. B. (2011), Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
Clark, C. C. (2002), Health Promotion In Communities: Holistic and Wellness Approaches, Spinger Publishing Company, New York.
Edelman, C. L. and Mandle, C. L. (2010), Health Promotion Throughout the Life Span, 7th Edition, Mosby Elsevier, Missouri.
Sheinfeld-Gorin, S. and Arnold, J.(2006), Health Promotion in Practice, Jossey-Bass Published, San Fransisco.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları bilmek.
2 Birey, aile ve toplumun sağlığını geliştirme konusunda bilgi sahibi olmak.
3 Sağlığı geliştirme programlarının teorik esasları ve modelleri hakkında bilgi sahibi olmak.
4 Sağlığın geliştirilmesi konusunda küresel eğilimler hakkında bilgi sahibi olmak
5 Sağlık ve hastalık kavramları, biyolojik yaklaşım, sosyal yaklaşım ve DSÖ modelini açıklar.
6 Sağlığı etkileyen çevresel, kalıtsal, davranışsal faktörleri sayar, aralarındaki ilişkileri açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5