Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Ziraat Kültürü | OMM 526 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mahmut Cihat İZGİ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı ekonomisinin temel sektörü olan tarımın Osmanlı sosyal ve ekonomik yapısı içindeki yerini belirlemek |
Dersin İçeriği | Osmanlılarda toprak sistemi, zirai faaliyetler, şehirli ve köylü çiftçiler, üretilen ürünler, aşılama faaliyetleri gibi zirai ekonominin farklı boyutları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarım devriminden 20. Yüzyıla tarımın gelişimini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tarımsal üretimle askeri sistem arasındaki ilişkiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı tarımında yarattığı değişimi tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
4 | İstanbul halkının beslenmesinde hayati role sahip olan bostanların önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada tarımın gelişimi | |
2 | Tımar sistemi ve Osmanlı tarımı | |
3 | Çiftlikler ve ortakçılık | |
4 | Coğrafi keşifler öncesinde Osmanlı tarım ürünleri | |
5 | Keşiflerden sonra giren yeni ürünler | |
6 | Erken tarihli bir tarım kitabı: Revnak-ı Bustan | |
7 | İstanbul bostanları (18.-19. Yüzyıllar) | |
8 | Osmanlı ziraatinde gelişmeler ve Zahire Nezareti’nin kuruluşu | |
9 | ARASINAV | |
10 | 19. Yüzyılda tarım işletmeleri ve tarım metodları | |
11 | Tarım bürokrasisinin gelişimi: Ziraat okulları | |
12 | Zirai krediler | |
13 | Tarım makineleri ve bazı ürünlerde yoğunlaşma | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ömer L. Barkan, 15 ve 16. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Zirai Ekonominin Hukuki ve Mali Esasları 1. Cilt Kanunlar, İstanbul 1943. Suraiya Faroqhi, Osmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayatı, çev. Emine Sonnur Özcan, Ankara 2006. Zafer Önler (haz.), Revnak-ı Bustan, Ankara 2000. Tevfik Güran, 19. Yüzyıl Osmanlı Tarımı, İstanbul 1998. Donald Quataert, Anadolu’da Osmanlı Reformu ve Tarım, 1876-1908, İstanbul 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | ||||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | ||||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | ||||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tarım devriminden 20. Yüzyıla tarımın gelişimini değerlendirir | ||||||||||
2 | Tarımsal üretimle askeri sistem arasındaki ilişkiyi kavrar | ||||||||||
3 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı tarımında yarattığı değişimi tartışır | ||||||||||
4 | İstanbul halkının beslenmesinde hayati role sahip olan bostanların önemini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |