Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Tarihi İçinde Türk Devletleri | ORT 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türklerin İslamiyeti kabulleri ve ilk Müslüman Türk devletleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | İslam öncesi Türk kültürü, Türklerin İslamiyeti kabulü, İlk Müslüman Türk devletleri, Türk İslam Kültürünün oluşumu ve genel özellikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türklerin İslamiyeti kabul sürecinin anlaşılmasını sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İslamiyeti kabul eden Türk devletlerinin kültürel özelliklerinin öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin ortak özelliklerinin saptar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin teşkilatlarını karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk-Arap ilişkileri; Abbasiler dönemine kadar İslam dünyası ve Türkler | |
2 | Abbasilerin kuruluşunda Türklerin rolü, ordu birliklerinde Türkler ve Samarra devri | |
3 | Abbasiler dönemi Türklerin siyasi faaliyetleri | |
4 | Abbasiler dönemi Türklerin merkez ve taşra teşkilatındaki idari faaliyetleri | |
5 | Abbasiler dönemi vezirlik, valilik vd. idari görevlerde Türkler | |
6 | Türklerin İslamiyeti kabulü; Karahanlılar | |
7 | Karahanlıların İslamiyetin yayılmasındaki rolleri | |
8 | Tolunoğulları, İhşidiler, Saciler | |
9 | Ara Sınav | |
10 | İtil (Volga) Bulgar Devleti | |
11 | Gazneliler, Harezmşahlar | |
12 | Türk-İslam Devletlerinde Teşkilat | |
13 | Türk-İslam Devletlerinde Kültürel ve Bilimsel Faaliyetler | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Hüseyin G. Yurdaydın, İslâm Tarihi Dersleri, Ankara, 1971 2-Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara, 1993 3- Erol Güngör, Tarihte Türkler, İstanbul, 1997 4- Hakkı Dursun Yıldız (redaktör), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, c. 4, İstanbul, 1992 5- Akdes Nimet Kurat, IV. XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, Ankara, 1992 6- Laszlo Rasonyı, Tarihte Türklük, Ankara, 1993 7- Akdes Nimet Kurat, Rusya Tarihi, Ankara, 1990 8- İbrahim Kafesoğlu, Türk Millî Kültürü, İstanbul, 1997 9- Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihi, Ankara, 1991 10- Amelyan Pritsak, Karahanlılar, İslâm Ansiklopedisi, c. 4, İstanbul, 1967 11- Reşat Genç, Karahanlı Devlet Teşkilâtı, İstanbul, 1981 12- Peter B. Golden, Türk Halkları Tarihine Giriş, Ankara, 2002 13- Zekeriya Kitapçı, Saadet Asrında Türkler, Konya, 1993 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türklerin İslamiyeti kabul sürecinin anlaşılmasını sağlar | ||||||||||
2 | İslamiyeti kabul eden Türk devletlerinin kültürel özelliklerinin öğretir | ||||||||||
3 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin ortak özelliklerinin saptar | ||||||||||
4 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin teşkilatlarını karşılaştırır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |