Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi II (1600-1800) | YEN 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, Osmanlı İmparatorluğu’nun klasik dönemindeki sosyal ve ekonomik tarihinin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan klasik dönemin sonuna kadar, Osmanlı idari sistemi, ilmiye sistemi, saray teşkilatı, devşirme sistemi, iktisadi sitemi ticaret ve lonca sistemi gibi Osmanlı Devletinin sosyal ve iktisadi yapısı anlatılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devletinin 16. Ve 17. Yüzyılda nasıl dünya gücü olduğu tartıştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlı Tımar sistemini Avrupa Manor sistemi ile karşılaştırır ve kavratır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Osmanlı devlet sistemindeki değişimleri ve buna karşı uyguladığı tedbirleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlıdaki Ayanlaşma sürecini sebep ve sonuçlarını öğretir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Türk modernleşmesi öncesi dönemi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Halen var olan bir çok sosyal ve iktisadi problemlerin tarihi temellerini öğrenir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin, amacı, kapsamı, kaynakları, metodu tartışılacaktır. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
2 | Osmanlı Devlet Yapısı ve Kul sistemi | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
3 | Osmanlıda kanun yapma ve kanunnameler. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
4 | Osmanlı devlet gelirleri ve vergi sistemi | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
5 | Osmanlı taşra hayatı ve Çifthane sistemi. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
6 | Osmanlı esnaf teşkilatı: Loncalar. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
7 | Klasik Osmanlı Rejimi ve değişme | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
8 | Osmanlı sisteminin İslamlaşması | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
9 | ARASINAV | |
10 | Osmanlı Diplomasisi ve sorunları | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
11 | Osmanlıda adalet kavramı şikayet hakkı. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
12 | Osmanlıda Ayanlaşma süreci | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
13 | Osmanlı kalemiye teşkilatı. | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
14 | Sened-i İttifak ve Gülhane Hatt-ı Hümâyûnu | İnalcık, Halil; Uzunçarşılı, İsmail Hakkı; Barkan, Ömer Lütfi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2003; Halil İnalcık, Essays in Ottoman History, İstanbul 1998; Halil İnalcık, Documents on the Economic and Social History of Turkey in the 15th Century, İstanbul 1960; An Economic and Social History of the Ottoman Empire, 1300 – 1914 (Ed. Halil İnalcık, Donald Quataert), Cambridge 1997; Aynı Yazar; Osmanlı İmparatorluğu Toplum ve Ekonomi, İstanbul, 1996. Aynı Yazar; devlet-i ‘Aliyye, İstanbul, 2009. Ömer Lütfi Barkan, XV ve XVI. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Ziraî ekononimin Hukukî ve Malî Esasları, İstanbul, 1943. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devletinin 16. Ve 17. Yüzyılda nasıl dünya gücü olduğu tartıştırır. | ||||||||||
2 | Osmanlı Tımar sistemini Avrupa Manor sistemi ile karşılaştırır ve kavratır. | ||||||||||
3 | Osmanlı devlet sistemindeki değişimleri ve buna karşı uyguladığı tedbirleri kavrar. | ||||||||||
4 | Osmanlıdaki Ayanlaşma sürecini sebep ve sonuçlarını öğretir. | ||||||||||
5 | Türk modernleşmesi öncesi dönemi kavrar. | ||||||||||
6 | Halen var olan bir çok sosyal ve iktisadi problemlerin tarihi temellerini öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |