Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeniçağda Türkistan | YEN 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | YENİÇAĞDA TÜRKİSTAN TARİHİNİN KAYNAKLARI |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeniçağda Türkistan bölgesindeki Türk topluluk ve devletlerinin tarihi, toplumsal ve ekonomik yapıları hakkında ayrıntılı bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Yeniçağda Türkistan bölgesinde kurulan Özbek ve Kazak Hanlıkları ile bu hanlıkların komşu devletlerle ve Osmanlı Devleti ile ilişkileri hakkında ayrıntılı bilgi edinme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkistan bölgesini coğrafi olarak tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
2 | Bölgenin siyasi, sosyal ve ekonomik gelişiminde uluslar arası konjonktürü anlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Özbeklerin kökenini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kazakların kökenini ile Özbeklerin kökenini ilişkilendirir | Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Bölgede kurulan devletlerde hâkimiyet anlayışı, askeri, idari ve mali yapıyı çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bölgede kurulan devletlerin komşu devletlerle ve Osmanlı Devletiyle kurdukları ilişkilerin temellerini analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkistan ve Deşt-i Kıpçak Coğrafyası | [1] Sayfa 1-22 |
2 | Özbek kavramı ve Özbeklerin ortaya çıkışı | [2] Sayfa 57-70 |
3 | Ebu’l-Hayır Han ve Özbeklerin Türkistan’a gelişi | [3] Sayfa 557-558 |
4 | Muhammed Şibani Han: Timurlular ve Safevilerle ilişkiler | [3] Sayfa 558-560 |
5 | Ubeydullah ve Nevruz Ahmed Han dönemleri | [3] Sayfa 560-563 |
6 | İskender Han ve II. Abdullah Han dönemleri | [3] Sayfa 563-564 |
7 | Özbeklerde hakimiyet anlayışı ve devlet teşkilatı | [3] Sayfa 576-579 |
8 | Özbeklerde askeri yapı ve mali organizasyon | [3] Sayfa 579-582 |
9 | ARASINAV | |
10 | Kazak mefhumu ve Kazakların ortaya çıkışı | [4] Sayfa 45-53/54-62 |
11 | Kazak Hanlığının yükselme dönemi | [3] Sayfa 590-591 |
12 | Aktaban Şubrındı ve Kazak Hanlığı’nın parçalanması | [3] Sayfa 592-593 |
13 | Kazak Hanlığı’nda devlet teşkilatı ve askeri yapı | [3] Sayfa 595-596 |
14 | Kazak Hanlığı’nda idari ve mali yapı | [3] Sayfa 596-599 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yok |
Ders Kaynakları | 1- Zeki Velidi Togan, Bugünkü Türkili, Türkistan ve Yakın Tarihi, İstanbul: Enderun Yayınevi, 1981. 2- Mustafa Kafalı, “Şiban Han Sülalesi ve Özbek Ulusu”, Makaleler, ed: Semih Yalçın, Ankara: Berikan Yayınevi, 2005, s. 57-70. 3- Mehmet Alpargu, “Türkistan Hanlıkları”, Türkler, c: VIII, ss. 4- Kazakistan: Makaleler, Ankara: TTK Yayınları, 2007. 5- Avrasya’nın sekiz asrı Çengizoğulları, yayına hazırlayanlar: Hayrunnisa Alan, İlyas Kemaloğlu, İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2016. 6- Orhan Doğan, Aysel Erdoğan, Batı Türkistan Hanlıkları, Ankara: Berikan Yayınevi, 2017. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkistan bölgesini coğrafi olarak tanır | ||||||||||
2 | Bölgenin siyasi, sosyal ve ekonomik gelişiminde uluslar arası konjonktürü anlar | ||||||||||
3 | Özbeklerin kökenini kavrar | ||||||||||
4 | Kazakların kökenini ile Özbeklerin kökenini ilişkilendirir | ||||||||||
5 | Bölgede kurulan devletlerde hâkimiyet anlayışı, askeri, idari ve mali yapıyı çözümler | ||||||||||
6 | Bölgede kurulan devletlerin komşu devletlerle ve Osmanlı Devletiyle kurdukları ilişkilerin temellerini analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |