Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslamiyet ve Türkler | ORT 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türklerin İslam´la temasa geçtikleri VIII.yüzyıldan itibaren İslamiyeti kabulü ve tarihi seyir içerisinde İslam´ın devlet, siyaset, toplum, hukuk, ekonomi ve kültür alanlarında yol açtığı değişim ve yeniden yapılanmaları, hasıl ettiği etkileri öğrenmek, anlamak ve bugüne nasıl ışık tutacağını belirlemek |
Dersin İçeriği | İslamiyetten önce Türklerin dini tarihleri, İslamiyet öncesi Türk-Arap ilişkileri, İslamiyetin ortaya çıkışı, 10. asrın başlarına kadar İslam dünyasında Türkler, Türklerin İslamiyeti kabulü, Türklerin İslam yorumu, İslamın Türk tarihindeki yeri ve Türklerin İslam dünyasındaki rolü siyasi, askeri, sosyal, kültürel, ve ekonomik yönleriyle ele alınması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türklerin İslamiyeti kabülleri sürecini öğrenir ve anlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İslamiyetin Türk tarihindeki yeri ve etkilerini anlar ve kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türklerin İslam yorumu ve anlayışları, Türk toplumunun dini yapısını, oluşumunu ve bugüne yansımalarını anlar, analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk tarihinin genel İslam tarihi içerisindeki yeri ve rolünü kavrama, tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersini tanımı, çerçevesi, kaynaklar; | |
2 | Türklerin dini tarihi | |
3 | İslamiyet öncesi Türk-Arap ilişkileri, İslamiyet sonrası Abbasiler dönemine kadar İslam dünyası ve Türkler | |
4 | Abbasilerin kuruluşunda Türklerin rolü, ordu birliklerinde Türkler ve Samarra devri | |
5 | Türk nüfuzunun tarihi seyri, Türklerin İslamiyeti kabulü | |
6 | Karahanlıların İslamiyetin yayılmasındaki rolü | |
7 | İslamın Türkler arasında yayılışı, sebepleri, mahiyeti ve keyfiyeti | |
8 | Türklerin İslam dünyasındaki siyasi askeri, idari, sosyal ve kültürel faaliyetleri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Türkler ve Sünni İslam ve tezahürleri | |
11 | Türkler ve Gayri Sünni İslam ve tezahürleri | |
12 | Türklerin Müslüman oluşlarının etkileri, Türklerin genel İslam tarihi içerisindeki yeri | |
13 | İslamiyetin Türk tarihindeki yeri | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Hakkı D. Yıldız, İslâmiyet ve Türkler, İstanbul 1980. -Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi (redaktör: H. D. Yıldız), I-XIV, İstanbul 1986-1990. -Nesimi Yazıcı, İlk Türk İslam Devletleri Tarihi, Ankara 1992. A.Y.Ocak, Türkiye, Türkler ve İslam, İstanbul 1997. -M.Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1976. -M,A.R. Gibb, Orta Asyada Arap Fütuhatı, İstanbul 1930. -A.Z.Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş, İstanbul 1970. - Zekeriya Kitapçı, Yeni İslam Tarihi ve Türkistan, İstanbul 1991. -H. İbrahim Hasan; İslam Tarihi, I-VI, İstanbul 1987. -Philipp K. Hitti, Siyasî ve Kültürel İslam Tarihi, I-II, İstanbul 1989. -Orhan Türkdoğan, Türk Toplumunun Sosyolojisi, İstanbul 2007. -Bernard Lewis; Tarihte Araplar, İstanbul 1979. -Şehbenderzade Ahmed Hilmi, Ziya Nur -İslam Tarihi, İstanbul 1982. -Claude Cahen, İslâmiyet, İstanbul 1990. -Osman Turan,Selçuklular Tarihi ve Türk İslâm Medeniyeti, İstanbul 1969. -İA. Ve DİA. İlgili maddeleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türklerin İslamiyeti kabülleri sürecini öğrenir ve anlar | ||||||||||
2 | İslamiyetin Türk tarihindeki yeri ve etkilerini anlar ve kavrar | ||||||||||
3 | Türklerin İslam yorumu ve anlayışları, Türk toplumunun dini yapısını, oluşumunu ve bugüne yansımalarını anlar, analiz eder | ||||||||||
4 | Türk tarihinin genel İslam tarihi içerisindeki yeri ve rolünü kavrama, tahlil eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |