Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Medeniyetleri Tarih | ORT 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Medeniyetinin genel konularını ortaya koymak, medeniyet hakkında toplu bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | VII. Asırdan günümüze kadar gelen ve yaşayan medeniyetlerin tanıtılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medeniyet ve Kültür Tarihine ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Ortaya çıkan sosyal ve kültürel gelişmelerin fonksiyonlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bilimsel ve kültürel gelişmeleri değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bu gelişmelerin tgünümüzdeki gelişmelerle bağdaşıp bağdaşmadığını ortaya çıkarır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Ortaçağ İslâm dünyasındaki giyim kuşam farklılıklarını değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Ortaçağdaki tercüme faaliyetlerini karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Ortaçağdaki eğitim ve öğretim faaliyetlerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Medeniyetlerin etkileşimlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | İslâm medeniyetinin doğuşunu ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam öncesi Araplarda siyasi ve dini hayat | |
2 | Kültür ve medeniyet arasındaki farklar | |
3 | İslam medeniyetinin doğuşu | |
4 | Halife ve Hilafet Meselesinin ortaya çıkışı | |
5 | Ortaçağ İslam dünyasında tıp | |
6 | Ortaçağ İslam dünyasında Eğitim ve Öğretim | |
7 | Ortaçağ İslam dünyasında Giyim ve Kuşam | |
8 | Tercüme faaliyetleri (Beytül- Hikme) | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Emeviler Döneminde şiir ve Edebiyat | |
11 | Emevi-Abbası Döneminde İmar faaliyetleri | |
12 | Vakıf sisteminin ortaya çıkışı | |
13 | H. I. Asırda Toprak sistemi | |
14 | İslam Medeniyetinin Batıya Etkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cahit Baltacı, İslâm Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2005 Şevki Ebu Halil, İslam ve Dünya Medeniyetleri Tarihi, (trc. A. Aydın), İstanbul 2005, Bilge Adam Yayınları Bekir Karlığa, İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, İstanbul 2004, Litra Yayınları İ. Aycan, Emeviler Dönemi Bilim Kültür ve Sanat Hayatı, Ankara 2003, İlahiyat Yayınları F. Sezgin, İslamda Bilim ve Teknik, Ankara 2007, Kültür Bakanlığı Yayınları. H.A.R. Gibb., İslâm Medeniyeti Üzerine Araştırmalar. Adam Mez, Onuncu Yüzyılda İslâm Medeniyeti, İstanbul 2000. H. G. S. Hodgson, İslâmın Serüveni, İstanbul 1993, İz Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Medeniyet ve Kültür Tarihine ilişkin temel kavramları tanımlar | ||||||||||
2 | Ortaya çıkan sosyal ve kültürel gelişmelerin fonksiyonlarını açıklar | ||||||||||
3 | Bilimsel ve kültürel gelişmeleri değerlendirir | ||||||||||
4 | Bu gelişmelerin tgünümüzdeki gelişmelerle bağdaşıp bağdaşmadığını ortaya çıkarır | ||||||||||
5 | Ortaçağ İslâm dünyasındaki giyim kuşam farklılıklarını değerlendirir | ||||||||||
6 | Ortaçağdaki tercüme faaliyetlerini karşılaştırır | ||||||||||
7 | Ortaçağdaki eğitim ve öğretim faaliyetlerini karşılaştırır | ||||||||||
8 | Medeniyetlerin etkileşimlerini açıklar | ||||||||||
9 | İslâm medeniyetinin doğuşunu ortaya koyar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |