Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çatışma Yönetimi ve Devlet-İçi Çatışmalar | ULI 620 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Cahit ÇELİK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Soğuk Savaş sonrası dönemde, devlet-içi çatışmalar, ayrılıkçı milliyetçi hareketler, devletlerin güvenliğini tehdit eden yeni unsurlar olarak ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda etnik milliyetçilik ve radikal dini söylemlere dayalı terör eylemleri de her geçen uluslararası güvenliği tehdit etmektedir. Bu yeni tehdit unsurları ile baş edebilmek için devletler sadece askeri güçlerine güvenemezler. Aynı zamanda devletler, çatışma öncesi, çatışma sırası ve çatışma sonrası dönemlerde çatışmalara farklı araçlar ile müdahale etmek durumundadır. Bu yeni gelişmelerin, Uluslararası İlişkiler öğrencileri tarafından öğrenilmesi gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Çatışma Kavramı, Çatışma Yönetimi, Temel Yaklaşımlar, Sosyo-Psikolojik Unsurlar, Üçüncü tarafların rolü, Birleşmiş Milletlerin müdahaleleri, Paralel diplomasi, terör, Kıbrıs sorunu, Suriye, Dağlık Karabağ, Kosova, Bask, İrlanda, Afganistan, Kürt sorunu. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni güvenlik sorunları hakkında bilgi edinecek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
2 | Devlet-içi çatışmaların çıkış nedenlerini öğrenecek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
3 | Devlet-içi çatışmaları önlemek için uygulanacak yöntemleri inceleyecek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
4 | Terörün tanımını öğrenecek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
5 | Yeni güvenlik sorunlarını örnekleriyle irdeleyecek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Barış ve İhtilaf Çözümü ve Milliyetçilik | |
3 | Uyuşmazlıkların Barışçıl Çözümü | |
4 | Çatışma Analizi | |
5 | Çatışma Yönetimi: Kavramsal Çerçeve | |
6 | Çatışma Çözümüne Temel Yaklaşımlar | |
7 | Sosyo-Psikolojik Unsurlar | |
8 | Birleşmiş Milletlerin Müdahaleleri | |
9 | Çatışmalara Üçüncü Tarafların Müdahalesi | |
10 | Terörle Mücadele | |
11 | Filistin ve Kıbrıs sorunları | |
12 | Dağlık Karabağ Sorunu | |
13 | Kosova, Kürt sorunları | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | (ed.) Nezir Akyeşilmen, Barışı Konuşmak: Teori ve Pratikte Çatışma Yönetimi, Ankara: ODTÜ Yayıncılık, 2013. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | X | |||||
3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | X | |||||
4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | X | |||||
5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yeni güvenlik sorunları hakkında bilgi edinecek. | ||||||||||
2 | Devlet-içi çatışmaların çıkış nedenlerini öğrenecek. | ||||||||||
3 | Devlet-içi çatışmaları önlemek için uygulanacak yöntemleri inceleyecek. | ||||||||||
4 | Terörün tanımını öğrenecek. | ||||||||||
5 | Yeni güvenlik sorunlarını örnekleriyle irdeleyecek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |