Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri I YTE 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç.

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Edebiyat Kuramları ve Eleştiri yöntemlerinin öğretilmesi. Edebî metinlerin çözümlenmesine yardımcı olması amacıyla belli başlı edebi kuram ve eleştiri metotlarının incelenmesi.

Dersin İçeriği

Eleştirinin doğuşu ve gelişimi
Başlıca eleştiri kuramları ve sınıflandırmaları
Eleştiri akımlarının dayandığı estetik ilkeler
Eleştiride temel eğilimler
Anahtar Kavramlar ( taklit / arınma, yansıtma, akıl, tabiat, sağduyu vd.)
Biçim / içerik ve eser / yazar ilişkisi
Üslup ve Estetik

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuram ve yöntem üzerine
2 Edebiyat Eleştirisinin Doğuşu ve Gelişimi
3 Başlıca Eleştiri Kuramları, Sınıflandırmalar.
4 Metin türleri ve biçem
5 Edebiyat eleştirisinde kavramlar
6 Yansıtma kuramları: Sanatın Görüngü Dünyasını ve Özü Yansıtması
7 Yansıtma kuramları: Sanatın İdeal Olanı Yansıtması ve işlevi
8 Yansıtma kuramları: Üretim olarak sanat; toplumcu gerçekçilik
9 Ara sınav
10 Anlatımcılık: Romantiklere göre sanat ve yaratma olarak sanat
11 Anlatımcılık: Aktarım olarak anlatımcılık ve işlevi
12 Sanatçıya dönük eleştiri: Biçim, içerik ve işlevi.
13 Psikanalitik edebiyat kuramı, tanımı ve temeli
14 Psikanalitik eleştiri ve yazınsal eleştiri
Kaynaklar
Ders Notu

1.Hilmi Yavuz, “Yapısalcılık Üzerine: Kuram mı, Yöntem mi?” Felsefe Üzerine, 1987;
2.R.Wellek- A.Warren, Edebiyat Teorisi,(Çev.) Ö.F. Huyugüzel, İzmir 1993;
3.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı,(Çev.) Tuncay Birkan, İst. 1996;
4. Nejat Bozkurt, Sanat ve Estetik Kuramları, Asa Yay., Bursa 2000.
5. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İst. 2001;
6. Nially Lucy, Postmodern Edebiyat Kuramı, Ayrıntı Yay., İst.,2003;
7.Akşit Göktürk, Okuma Uğraşı, İst. 2006;
8.Tahsin Yücel, Yapısalcılık, İst. 2005;
9. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İst. 2009;
10. Tahsin Yücel, Eleştiri Kuramları, İst. 2007;

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. X
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır.
2 Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir.
3 Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder.
4 Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur.
5 Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6