Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türkçede Fiiller ETD 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLHAN UÇAR
Dersi Verenler Doç.Dr. İLHAN UÇAR,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eski Türkçenin söz varlığında fiillerin yeri, fiillerin gramer özellikleri,  anlam yükleri ve metin bağlamında kullanış biçimleri hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği

Eski Türkçe’de fiillerin yapı, anlam ve görevleri, asıl ve yardımcı fiil kategorileri, cevheri fiilin kullanılışı, fiillerde zaman.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
3 Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fiil nedir? Fiil ve isim kategorileri arasındaki farklar Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak.
2 Fiile eklenen ekler Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak.
3 Yapım ekli fiiller Yapım eklerine çalışmış olmak.
4 Çekim ekli fiiller Çekim ekli fiillerden örnek derlemek.
5 Çatı ekli fiiller Çatı ekli fiillere dair örnek toplamak.
6 Fiilimsi ekli fiiller Fiilimsi ekli fiillere dair örnek toplamak.
7 Fiil çekimleri örnekleri Çekimli fiil örnekleri getirmek.
8 Geniş zamanda çekimlenmiş fiiller Geniş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak.
9 Ara Sınav Genel konu tekrarı yapmak.
10 Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiiller Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak.
11 Fiil çekimlerinde kullanılan şahıs ekleri Şahıs eklerine çalışmış olmak.
12 Yardımcı unsurlu cümle tahlilleri Çeşitli cümle örnekleri toplamak.
13 Yardımcı unsurlu cümle tahilleri Çeşitli cümle örnekleri toplamak.
14 Eski Türkçedeki fiiller ile Türkiye Türkçesinde fiillerin mukayesesi Verilen örnekleri tahlil etmiş olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Necmettin Hacıeminoğlu, Yapı Bakımından Türk Dilinde Fiiller, TDK yay., Ankara-1992, 350 s.
A. Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri(Çev. M. Akalın), TDK Yay., Ank. 1988, 313 s.
Şinasi Tekin, Uygurca Metinler II, Ata. Ün. Yay., Ank. 1976, 598 s.
F. Sema Barutçu Özönder, Üç İtigsizler

Muharrem Ergin, Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay., İstanbul.

Hüseyin Namık Orkun, Eski Türk Yazıtları

Cengiz Alyılmaz, Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi

Efrasiyap Gemalmaz, Eski Türkçenin Ekliği Denemesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. X
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma
2 İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama
3 Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6