Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Öncesi Türk Kültürü | THB 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türklerin İslam öncesi kültürleri hakkında öğrencilere yüksek lisans seviyesinde bilgi vermek ve bunun dil yadigârlarındaki durumunu ortaya koymak |
Dersin İçeriği | Kültür nedir? Türk kültür tarihine genel bir bakış, Hunlar öncesi Orta Asya, Hun sonrası Orta Asya, Avarlar, Köktürkler, Kırgızlar, Hazarlar, Volga Bulgarları, Tuna Bulgarları, Peçenekler, Kıpçak ve Kumanlar, Karluklar, Karahanlılar, Oğuzlar, Uygurlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamiyet Önsesi Türkler ve tarih sahnesine çıktıkları yer ve zaman hakkında bilgi sahibi olunur. | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Hunlar, Büyük hun devlet, Avarlar, Köktürklerden Karahanlılara kadar Türklerin kültürel yaşantısının kavranması | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
3 | Oğuzlar ve Uygurların kültürel hayatının kavranması ve yerleşik yaşamın tanınması | Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslamiyet’ten Önce Türkler: İsim, Yer, Zaman ve İlk çıkış | Bahaeddin Ögel, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, TTK Yay., 3. Baskı, Ankara-1988, 403 s. adlı kitap incelenecek. |
2 | Hunlardan önce Orta Asya | |
3 | Büyük Hun Devleti zamanı kültür çevresi | |
4 | Hunların batıya göçleri | |
5 | Avarlar ve Avar kültürünün menşeleri | |
6 | Kültürlerin çarpışma çağı | |
7 | Avar kültürünün yükselme çağı | |
8 | Köktürkler çağı Dil, Din ve Kültür | |
9 | Uygurlar dönemi | |
10 | Kırgızlar Dönemi Dil, Din ve Kültürel Hayat | |
11 | Hazarlar ve Kültürleri | |
12 | Bulgar krallığı kültür çevresi | |
13 | Peçenekler, Kuman- Kıpçaklar, Karlukların Kültürü | |
14 | Karahanlı kültürünün başlangıçları ve yerleşik hayat, Oğuzlar, Kimek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | 1. Bahaeddin Ögel, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, TTK Yay., 3. Baskı, Ankara-1988, 403 s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslamiyet Önsesi Türkler ve tarih sahnesine çıktıkları yer ve zaman hakkında bilgi sahibi olunur. | ||||||||||||||
2 | Hunlar, Büyük hun devlet, Avarlar, Köktürklerden Karahanlılara kadar Türklerin kültürel yaşantısının kavranması | ||||||||||||||
3 | Oğuzlar ve Uygurların kültürel hayatının kavranması ve yerleşik yaşamın tanınması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |