Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dili Araştırmaları | YTD 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri KUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Dili üzerine son 150 yıl içinde yapılmış Türkoloji araştırmalarının ana hatlarıyla tanıtılmasını sağlamak ve son devir çalışmalarıyla bağlantısını kurarak bilgi güncellemeleri oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Türk Dili araştırmalarının tarihi ve tasnifi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türk Dili araştırmalarını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dili araştırmalarının tarihi | |
2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifi | |
3 | Köktürkçe üzerine yapılmış çalışmalar, kitaplar ve makaleler | |
4 | Köktürkçe üzerine yapılmış tezler, doktora ve yüksek lisans | |
5 | Uygur Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
6 | Karahanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
7 | Kıpçak Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
8 | Eski Anadolu Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Osmanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
11 | Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar (Kazak-Kırgız-Uygur-Özbek-Tatar-Başkurt) | |
12 | Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar(Azerbaycan-Türkmen-Kırım-Kerkük-Kafkas-Balkan Türkçeleri) | |
13 | Türkiye Türkçesi üzerine araştırmalar (Milli Edebiyattan Günümüze) | |
14 | Anadolu ve Rumeli Ağızları Üzerine Çalışmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Caferoğlu, Prof. Dr. Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İst.2000 |
Ders Kaynakları | 1.Arat, Prof. Dr. Reşit Rahmeti, Makaleler I, TKAE Yayınları, Ank.1987 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Türk Dili araştırmalarını örnekler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |