Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili Araştırmaları YTD 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Bahri KUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Dili üzerine son 150 yıl içinde yapılmış Türkoloji araştırmalarının ana hatlarıyla tanıtılmasını sağlamak ve son devir çalışmalarıyla bağlantısını kurarak bilgi güncellemeleri oluşturmak.

Dersin İçeriği

Türk Dili araştırmalarının tarihi ve tasnifi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Türk Dili araştırmalarını örnekler. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Dili araştırmalarının tarihi
2 Türk Dili araştırmalarının tasnifi
3 Köktürkçe üzerine yapılmış çalışmalar, kitaplar ve makaleler
4 Köktürkçe üzerine yapılmış tezler, doktora ve yüksek lisans
5 Uygur Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
6 Karahanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
7 Kıpçak Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
8 Eski Anadolu Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
9 Ara Sınav
10 Osmanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
11 Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar (Kazak-Kırgız-Uygur-Özbek-Tatar-Başkurt)
12 Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar(Azerbaycan-Türkmen-Kırım-Kerkük-Kafkas-Balkan Türkçeleri)
13 Türkiye Türkçesi üzerine araştırmalar (Milli Edebiyattan Günümüze)
14 Anadolu ve Rumeli Ağızları Üzerine Çalışmalar
Kaynaklar
Ders Notu

1. Caferoğlu, Prof. Dr. Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İst.2000
2.Ercilusun, Prof. Dr. A. Bican, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ank.2004
3.Gülensoy, Prof. Dr. Tuncer, Türkçe El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ank.2004
4.Timurtaş, Prof. Dr. Faruk K., Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, Ank.2004
5.Hacıeminoğlu, Prof. Dr. M. Necmettin, Karahanlı Türkçesi Grameri, TDK Yayınları, Ank.2000
6.Tekin, Prof. Dr. Tekin, Makaleler 1-2, Öncü Kitap, Ank.2004

Ders Kaynakları

1.Arat, Prof. Dr. Reşit Rahmeti, Makaleler I, TKAE Yayınları, Ank.1987
2.Korkmaz, Prof. Dr. Zeynep, Makaleler 1-2-3, TDK Yayınları, Ank. 2000-2008

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. X
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. X
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. X
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. X
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. 5 5 5 5
2 Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. 5 5 5 5
3 Türk Dili araştırmalarını örnekler. 5 5 5 5
4 Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. 5 5 5 5
5 Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. 5 5 5 5
6 Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6