Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Manzum ve Mensur Metinlerin Sentaktik Analizi YTE 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi.

Dersin İçeriği

Bu derste, Yeni Türk Edebiyatının önemli edebi şahsiyetlerinin -Tevfik Fikret, Yahya Kemal, Ahmet Haşim, Behçet Necatigil gibi şairlerin- şiir metinleri ile A.Şinasi Hisar, A.H.Tanpınar gibi yazarların çeşitli edebi metinlerinin incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Edebi metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini açıklar. Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Edebi metinleri sentaktik açıdan yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Edebi metinleri sentaktik açıdan çözümler. Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sentaks ve Sentaktik Çözümleme Üzerine Yöntem Bilgisi
2 Mevlananın Divan-ı Kebir adlı eserinden seçme metin örnekleri
3 Tevfik Fikretin Rübâb-ı Şikeste adlı eserinden seçme metin örnekleri.
4 Mehmet Akif Ersoyun Safahat adlı eserinden seçme metin örnekleri
5 Hâmidin Makber adlı eserinden seçme metin örnekleri.
6 Cenab Şahabeddinin Evrak-ı Eyyam eserinden seçme metin örnekleri.
7 Mai ve Siyah (H.Ziya), Siyah İnciler( Mehmed Rauf) den seçme örnekler
8 Yahya Kemalin Kendi Gök Kubbemiz adlı eserinden seçme metin örnekleri
9 ARASINAV
10 A.Haşimin Bütün Eserleri adlı kitabından seçme metin örnekleri
11 Necip Fazılın Polemik adlı eserinden seçme metin örnekleri
12 A.Ş.Hisarın Boğaziçi Yalıları adlı eserinden seçme metin örnekleri
13 A.H.Tanpınar ın Beş Şehir adlı eserinden seçme metin örnekleri
14 Behçet Necatigilin Bile/Yazdı adlı eserinden seçme metin örnekleri.Sezai Karakoçun Gün Doğmadan adlı eserinden seçme metin örnekleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Tevfik Fikret- Rübâb-ı Şikeste.
2.Mehmet Akif Ersoy- Safahat.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini anlatır.
2 Edebi metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesini açıklar.
3 Edebi metinleri sentaktik açıdan yorumlar.
4 Edebi metinleri sentaktik açıdan çözümler.
5 Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili bilgisini geliştirir.
6 Edebî metinlerin sentaktik açıdan çözümlenmesi ile ilgili hükme varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6