Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şiir İncelemeleri I YTE 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Edebiyat Tarihi’nde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin ve eserlerinin incelenmesi.

Dersin İçeriği

Bu derste, Tanzimat’tan sonraki şiirimizin ana eserleri geleneksel anlam çözümü ve metin tahlili metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve yeni Türk şiirinin gelişimi izah edilmekte ve anlamlandırılmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
2 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Bu eserlerin özelliklerini yorumlar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
6 İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Akif Paşa‘nın “Kaside-i Adem“ Başlıklı Şiirinin Okunması Ve Incelenmesi.
2 Şinasi’nin “Münâcât“vb. Şiirlerinden Bir Metnin Okunması Ve Incelenmesi.
3 Namık Kemal’in “Hürriyet Kasidesi“ vb. Şiirlerinden Bir Metnin Incelenmesi.
4 Ziya Paşa’nın “Terkib-i Bend“, “Terci-i Bend“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi.
5 R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme III Eserinden Seçilen Bir Metnin İncelenmesi.
6 Abdülhak Hâmid’in “Külbe-i İştiyak”, “Kürsî-i İstiğrak” vb. Şiirlerinin, Makber’den Bir Parçanın Okunması Ve Incelenmesi.
7 Muallim Naci şiirleri üzerinden şiir gelenek meselesi
8 Cenab Şahabeddin’in “Son Arzu” “Elhan-ı Şita”, “Riyâh-ı Leyâl” vb. Tahlili.
9 ARASINAV
10 Tevfik Fikret‘in “Mavi Deniz“, “Hayat“ Ve “Sis“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi.
11 “Mensur Şiir” ve Halid Ziya’nın Mensur Şiirler’inden Bir Parçanın Incelenmesi.
12 Rıza Tevfik’in Serâb-ı Ömrüm’ünden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi. Metin İncelemeleri Hakkında Bir Değerlendirme.
13 Mehmet Emin Yurdakul metinleri üzerinden şiirde vezin ve sade Türkçe meselesi
14 Modernleşme dönemi Türk şiirinin ana meseleleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I, 1971;
2.Prof. Dr. Doğan Aksan, Cumhuriyet Dönemi Şiir İncelemeleri, 2004;
3. Prof. Dr. İsmail Çetişli, Metin Tahlilleri, 2004;
4.Prof. Dr. Hasan Akay, Stilistik Bir Araştırma, 1998;
5.Yeni Fikirler, 1998; "Şiir Yorumu" (I.C.Hungerland´dan çev.) ,
6.Türk Dili, Sayı:507, Mart l994,s.205–214.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar.
2 İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar.
3 Bu eserlerin özelliklerini yorumlar.
4 Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır.
5 Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir.
6 İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6