Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsirin İlk Çağları TFS 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ KARATAŞ,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Harun Bozkurt

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Her ilimde olduğu gibi Tefsirde de bir kuruluş ve teşekkül dönemi vardır. Tefsirin gelişim seyrini anlamak için bu dönemi bilmek ve analiz edebilmek önemlidir. Sonraki dönemlerde ortaya çıkan tefsir faaliyeti  kuruluş dönemine kendisini dayandırmaktadır. Dolayısıyla tefsiri bir bütün halinde anlamlandırabilmek için ilk dönem tefsir faaliyetlerini bilmemiz gerekmektedir. 

Dersin İçeriği

KUR'AN VE TEFSİRİN MAHİYETİ

Hz. Peygamber döneminde Kur'an ve tefsir

Tefsirde Sahabe ve Tabiin

İLİMLERİN ORTAYA ÇIKMASI

İlk dönemlerde ilimlerin teşekkül etmesi

Tefsirin İlim olarak ortaya çıkması

TEFSİRİN TEDVİNİ

Kuruluş ve tedvin dönemi müfessirleri. 

Tefsirin Teşekkül süreci ve önde gelen müfessirler

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsirle İlgili Kavramlar
2 Tefsirin Ortaya Çıkışını Hazırlayan Etkenler
3 Sahabenin Tefsire Yaklaşımları
4 Tabiin ve Tebei Tabiin dönemi dönemi müfessirleri
5 Erken Dönem tefsirinin otantikliği
6 İlk dönemlerde tefsir terimlerinin teşekkülü
7 Tefsir edebiyatının farklılaşma saikleri
8 Tefsirin teşekkülü ve ilk tedvin edilen eserler
9 Tefsirin sistemleşmesi: Taberi
10 Tefsir Tarihinde Maturidi
11 Tefsir Tarihinde Zemahşeri
12 Tefsir Tarihinde Fahreddin Razi
13 Tefsir Tarihinde Kuşeyri ve Vahidi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Fred Leemhuis, Tefsir Geleneğinin Kökleri ve İlk Dönemlerdeki Gelişimi, çeviren: İhsan Kahveci, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, sayı: 3, s. 435-452

2. Nabia Abbott, Tefsirin Erken Dönem Gelişimi, çeviren: Mehmet Akif Koç, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, cilt: XLIII, sayı: 2, s. 449-462

3. Fatih Tiyek, İlk Dönem Tefsir Faaliyetlerinin Bağlamsal Açıdan Değerlendirilmesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2014, cilt: XII, sayı: 23, s. 151-182

4. Fazıl İbn Aşur, Anahatlarıyla Tefsir Tarihi, Rağbet, 2007.

5. Muhammed Coşkun, Tefsirin İlk Çağları, İFAV, 2019

6. Selim Türcan, Kimlik ve Kitab İlişkisi Bağlamında İlk Dönem Kur'an Tasavvuru ve Dönüşümü, Ankara Okulu, 2021

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)