Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’Ân-I Kerim Surelerinin İ’Rabı ADB 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SEYFETTİN HARUNİ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SEYFETTİN HARUNİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin i'râb olgusunun önemini, Kur'ân surelerindeki kelime ve cümlelerin gramatikal yapılarını ve Kur'ân ayetlerinin manalarını derinlemesine anlamalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Arap dilindeki cümle yapısı ve Kurân ayetlerinin anlaşılmasındaki irabın rolü konularının bağlamında örnek sure ve ayetlerin gramatikal analizi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İ'râb ve dil bilgisi becerilerinde gelişim gösterir Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Dilin ve i'râbın önemini kavrar ve Kur'ânı yorumlarken bu bilgileri kullanır Problem Çözme, Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Kur'an-ı Kerim ayetlerinin mana ve inceliklerini anlar ve tartışır Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İ'rabla ilgili bazı kuralların açıklanması.
2 İ'rabla ilgili bazı kuralların açıklanması.
3 Bakara Suresinin İ’rabı.
4 Bakara Suresinin İ’rabı.
5 Bakara Suresinin İ’rabı.
6 Âl-i İmran Suresinin İ’rabı.
7 Âl-i İmran Suresinin İ’rabı.
8 Âl-i İmran Suresinin İ’rabı.
9 Nisa Suresinin İ’rabı.
10 Nisa Suresinin İ’rabı.
11 El-En'âm Suresinin İ’rabı.
12 El-en'âm Suresinin İ’rabı.
13 Yusuf Suresinin İ’rabı.
14 Yusuf Suresinin İ’rabı.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ebû Ca'fer en-Nehhâs, i'râbu'l-Kur'ân, Beyrut 2008; 

Mahmud Sâfî, el-Cedvelu fî İ'râbi-l-Kur'ân ve Sarfihi ve Beyânihi, I-XV, Dimaşk-Beyrut 1995

Muhyiddîn ed-Dervîş, İ'râbu'l-Kur'ân ve Beyânuh, I-IX, Beyrut 2022

Mahmûd Süleymân Yâkût, İ'râbu'l-Kur'âni'l-Kerîm, Beyrut 2001

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 İ'râb ve dil bilgisi becerilerinde gelişim gösterir
2 Dilin ve i'râbın önemini kavrar ve Kur'ânı yorumlarken bu bilgileri kullanır
3 Kur'an-ı Kerim ayetlerinin mana ve inceliklerini anlar ve tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 2 25 50
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6