| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kelam-Mantık İlişkisi | KLM 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ZİYA ERDİNÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kelamcıların mantık ilmini yöntem olarak nasıl kullandıklarını ve mantığın kelâm ilmine katkılarının incelemek. |
| Dersin İçeriği | Bu derste kelâmın tanım teorisi ve kıyas teorisi ile mantığın bu teorilerin dönüşümüne nasıl etki ettiği incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mantık ilmini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Erken dönem kelâmının mantıkî yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Mantığın kelâm ilmine girişinde Gazzâlî’nin rolünü değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Mantıkla etkileşim sonrası kelâm ilminin tanım anlayışındaki değişimi analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Mantıkla etkileşim sonrası kelâm ilminin istidlâl yöntemlerindeki değişimi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | İnanç konularının savunulmasında mantığın kelâm ilmine katkısını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mantığın doğusu ve İslam dünyasına intikali | |
| 2 | Erken dönem kelâmının mantıkî yapısı | |
| 3 | Fıkhî ve kelâmî kıyas | |
| 4 | Erken dönem kelâmında istidlâl yöntemleri | |
| 5 | Erken dönem kelâmının tanım anlayışı | |
| 6 | Mantığın kelâm ilmine girişi | |
| 7 | Gazzâlî ve Mantık | |
| 8 | Gazzâlî sonrası kelâmî istidlâl yöntemleri | |
| 9 | Kelâmda tasavvur-tasdik ayırımı | |
| 10 | Gazzâlî sonrası tanım teorisi | |
| 11 | Mantık ve kelâmî bilgi teorisi | |
| 12 | Râzî kelâmı ve mantık | |
| 13 | Nasirüddin Tûsî ve mantık | |
| 14 | Teftâzânî ve mantık |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yok |
| Ders Kaynakları | Hilmi Demir, Delil ve İstidlalin Mantıki Yapısı: İlk Dönem Sünni Kelam Örneği, İstanbul: İSAM Yayınları, 2012; Gazzali, İlmin Ölçütü (Mi'yaru'l-ilm), Ankara: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2013; Emine Öğük, Kelam Geleneğinde Temel Kaynaklardan İstifade Yöntemleri: Maturidi Örneği, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2016, Ziya Erdinç, Teftâzânî’de Bilgi Teorisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Sakarya: Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019; Mehmet Özturan, İbn Sînâ Sonrası Kavram Mantığı: Kâtibî ve Kutbüddin Râzî Örneği, İstanbul: Klasik Yayınları, 2020 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Mantık ilmini tanır. | |
| 2 | Erken dönem kelâmının mantıkî yapısını analiz eder. | |
| 3 | Mantığın kelâm ilmine girişinde Gazzâlî’nin rolünü değerlendirir. | |
| 4 | Mantıkla etkileşim sonrası kelâm ilminin tanım anlayışındaki değişimi analiz eder. | |
| 5 | Mantıkla etkileşim sonrası kelâm ilminin istidlâl yöntemlerindeki değişimi açıklar. | |
| 6 | İnanç konularının savunulmasında mantığın kelâm ilmine katkısını kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 40 | 40 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||