Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Son Dönem Osmanlı Hukuk Düşüncesi | ISH 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMDİ ÇİLİNGİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yaklaşık iki asırdır yaşadığımız hukuki modernleşme çabalarının kökenlerini inceleyerek bu tecrübenin entelektüel açıdan derinleştirilmesi |
Dersin İçeriği | Bu derste son dönem Osmanlı hukuk düşüncesi merkeze alınarak hukuki modernleşmenin ortaya çıkardığı meseleler üzerine odaklanılacaktır. Hukuki modernleşmenin ortaya çıktığı 19. yüzyılın genel bir panoraması verilerek modernleşme ve hukuk arasındaki ilişki irdelenecek ve ardından hukukun belli alanları üzerinden kanunlaştırma olgusu ele alınacaktır. Medeni Hukuk, Ceza Hukuku, Anayasa, Aile Hukuku gibi alanlar üzerinden kanunlaştırma olgusu ve bu kanunlaştırma olgusunun hukuki, sosyal, siyasi ve fikri veçheleri incelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | modernleşme-hukuk ilişkisine dair fikir edinir | Beyin Fırtınası, | |
2 | son dönem osmanlı hukuk düşüncesinin temel meselelerini görür | Beyin Fırtınası, | |
3 | son dönem osmanlı hukukunun anayasa, ceza ve aile hukuku gibi alanlarındaki bilgisini derinleştirir | Beyin Fırtınası, | |
4 | günümüze kadar süren hukuki modernleşme tecrübemizin sorunlarını kavrar | Beyin Fırtınası, | |
5 | Son dönem osmanlı hukukuna dair çağdaş dönem yenilikçi görüş ve yorumları kazanır | Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 19. yüzyılın genel panoraması | |
2 | Toplumsal değişim ve hukuk | |
3 | Tanzimat Fermanı ve hukuki değişimin eşiği | |
4 | Mecelle I: Mecelle’yi doğuran şartlar | |
5 | Mecelle II: Mecelle’nin biçimsel ve maddi içeriği | |
6 | Mecelle III: Mecelle’nin kritiği | |
7 | Hukuk eğitiminin yeni adresi: Mekteb-i Hukuk | |
8 | Ceza hukuku I: Tanzimattan Meşrutiyete suç ve ceza | |
9 | Ceza hukuku II: Meşrutiyetten Cumhuriyete suç ve ceza | |
10 | Anayasa I: 1876 Kanun-ı Esasi’si | |
11 | Anayasa II: 1909 Kanun-ı Esasi taʿdili | |
12 | Aile hukuku I: 1917 öncesi aile hukuku alanındaki gelişmeler | |
13 | Aile hukuku II: 1917 Hukuk-ı Aile Kararnamesi | |
14 | 1917 Hukuk-ı Aile Kararnamesi’nin Eleştirisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul: Kronik Kitap, 2019 Bülent Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2019. Ruth Miller, Fıkıhtan Faşizme, çev. Hamdi Çilingir, İstanbul: Ekin Yayınları, 2018. Elmalılı Hamdi Yazır, Osmanlı Anayasasına Dair, (haz. A. Cünyed Köksal), İstanbul: Klasik Yayınları, 2018. M. Akif Aydın, Osmanlı Aile Hukuku, İstanbul: Klasik Yayınları, 2018. Ömer Faruk Ocakoğlu, Kodifikasyondan Resepsiyona: Aile Hukukundaki Değişmeler ve Toplumsal Etkileri, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2013 Ahmet Yasin Küçüktiryaki, Sadreddin Efendi’nin Hukuk-ı Aile Kararnamesine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2009. Ali Adem Yörük, Mekteb-i Hukukun Kuruluşu ve Faaliyetleri (1878-1900, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2008. Ebulula Mardin, Medeni Hukuk Cephesinden Ahmet Cevdet Paşa, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 1996.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | modernleşme-hukuk ilişkisine dair fikir edinir | |
2 | son dönem osmanlı hukuk düşüncesinin temel meselelerini görür | |
3 | son dönem osmanlı hukukunun anayasa, ceza ve aile hukuku gibi alanlarındaki bilgisini derinleştirir | |
4 | günümüze kadar süren hukuki modernleşme tecrübemizin sorunlarını kavrar | |
5 | Son dönem osmanlı hukukuna dair çağdaş dönem yenilikçi görüş ve yorumları kazanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |