Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hanefi Hadis Metodolojisi | HAD 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik Hadis Usulü'nün dışında hadis değerlendirme ile ilgili olarak farklı yöntemlere sahip olan Hanefi Mezhebinin hadis değerlendirme yöntemlerini ve bunun klasik usulden farkını görebilmek dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Hanefî ekolün klasikten farklı olan usullerinin gözlemleneceği klasik dönemden gerek usul çalışmaları, gerek bu usulün pratiğe yansımalarının takip edileceği fıkıh metinleri gerekse özellikle savunu amaçlı olarak yazılımış klasik ve çağdaş çalışmalar üzerinden ekolün hadis değerlendirme yöntemine dair teorinin yanında olabildiğince fazla örnek okuma yapılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | ||
2 | Rol Oynama, | ||
3 | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hanefi Mezhebi, öncüsü temel isimleri | |
2 | Hanefi mezhebinin oluşum dönemi ve dönemin sosyal ve kültürel şartları | |
3 | Fıkıh Hadis İlişkisi | |
4 | Hanefi Usul Eserlerinde Sünnet Bölümleri | |
5 | Hanefi Usul Eserlerinde Sünnet Bölümleri | |
6 | Hanefi Usulünün Klasik Usulden Farklılıkları | |
7 | Hanefi Usulünün Klasik Usulden Farklılıkları | |
8 | Klasik Kaynakları Çerçevesinde Hanefi Furu Eserlerinde Hadis Kullanımı | |
9 | Klasik Kaynakları Çerçevesinde Hanefi Furu Eserlerinde Hadis Kullanımı | |
10 | Hanefilerin Hadis Kullanımı ile İlgili İthamlar | |
11 | Hanefilerin Hadis Kullanımı ile İlgili İthamlara Cevap Niteliğinde Yazılan Klasik Eserler | |
12 | Hanefilerin Hadis Kullanımı ile İlgili İthamlara Cevap Niteliğinde Yapılan Çağdaş Çalışmalar | |
13 | Çağdaş Çalışma Örnekleri | |
14 | Çağdaş Çalışma Örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders için kullanılan özel bir not bulunmamaktadır. Çünkü klasik ve çağdaş yeterince kaynak bulunmaktadır. |
Ders Kaynakları |
I·bnu¨’l-Hu¨ma^m, Kema^lu¨ddi^n Muhammed b. Abdu¨lva^hid (v. 861/1457), Fethu’l-kadi^r lil-a^cizi’l-faki^r, I-VI, (tlk. ve thr. S¸eyh Abdu¨rrezzak Ga^lib el-Mekki^), Beyrut, 2003. ______, Tahrir, Mısır: Mustafa Babi^ el-Halebi^ Matbaası, 1351. O¨zs¸enel, Mehmet, I·lk Do¨nem Hadis-Rey Tartıs¸maları S¸eyba^ni^ O¨rnegˆi, I·stanbul: I·FAV Yay., 2015. ______, Ebu^ Yusuf’un Hadis Anlayıs¸ı, I·stanbul: Klasik Yay., 2011.
Pezdevi^ Fahru’l-I·sla^m Ali b. Muhammed (v. 483/1090), Kenzu’l-vusu^l ila^ marifeti’l-usu^l, (Ka^sım b. Kutlubogˆa’nın Tahric’i ve Kerhi^’nin Usul’u¨ ile birlikte) Karac¸i: Mir Muhammed Ku¨tu¨phane ve Merkezi I·lim ve Edeb, trs.
Serahsi^, Ebu^ Bekr Muhammed b. Ahmed (v. 490/1096), Usu^l, I-II, (thk. Ebu’l-Vefa^ el- Afgˆa^ni^), Haydarabad: I·hya^u’l-Maa^rif, trs.
S¸eyba^ni^ Ebu^ Abdullah Muhammed b. Hasen (v. 189/804), Kita^bu¨’l-a^sa^r, I-II, Beyrut: Da^ru’l-Ku¨tu¨bi’l-Ilmiyye, trs. Uysal, S¸ule Yu¨ksel, I·bnu¨'l-Hu¨ma^m’ın Hadis I·lmindeki Yeri ve Fethu’l-kadi^r’de I·zle- digˆi Hadis Metodolojisi (Nika^h, Talak ve Yemin Hadisleri O¨rnegˆi), Selc¸uk U¨niversitesi, Sosyal Bilimler Enst. Yayımlanmamıs¸ Doktora Tezi, Konya, 2010.
U¨nal, I·smail Hakkı I·mam Ebu^ Hani^fe'nin Hadis Anlayıs¸ı ve Hanefi^ Mezhebinin Ha- dis Metodu, Ankara, 1994. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | ||
2 | ||
3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |