Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur´Ân´In İ´Caz Yönleri TFS 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kur’an’ın i’câz yönlerinin incelenmesi.
Dersin İçeriği İ’câz mefhumu, tarihi, kaynakları ve Kur’an’ın i’câz vecihleri.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İ’câz kavramını tanımlar ve Kur’an’ın i’câz yönlerini kavrar. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
2 Kur’an’ın i’câz yönlerini ele alan eserleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Kur’an’ın i’câz yönlerini ele alan eserler arasında mukayese yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Kur’an’ın i’câz yönlerini klasik dönem metinlerinden analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Kur’an’ın i’câz yönlerine dair farklı görüşleri ve görüş sahiplerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İ’câzın sözlük ve kavram anlamları, mucize kavramı.
2 İ’câz-ı Kur’an mefhumu .
3 İ’câz mefhumunun tarihi süreci.
4 Hz. Muhammed ve Kur’an mucizesi.
5 Kur’an-ı Kerim ile diğer peygamberlerin mucizelerinin mukayesesi.
6 İ’câz vecihleri: Kur’an-ı Kerim’in nazmı ve telifi.
7 İ’câz vecihleri: Kur’an-ı Kerim’in fesahat ve belağatı.
8 İlmî, gaybî ve fonetik i’câz.
9 Mebahis fî İ’câzi’l-Kur’ân isimli eserden metin çevirisi.
10 Mebahis fî İ’câzi’l-Kur’ân isimli eserden metin çevirisi.
11 Mebahis fî İ’câzi’l-Kur’ân isimli eserden metin çevirisi.
12 Mebahis fî İ’câzi’l-Kur’ân isimli eserden metin çevirisi.
13 İ’câzu’l-Kur’ân ve’l-Belâğatu’n-Nebeviyye isimli eserden metin çevirisi.
14 Fikretu İ’câzi’l-Kur’ân isimli eserden metin çevirisi.
Kaynaklar
Ders Notu 1. Müslim, Mustafa, Mebahis fî İ’câzi’l-Kur’ân, Dâru´l-Müslim, 2. Baskı, Riyad 1996.
Ders Kaynakları 2. er-Râfiî, Mustafa Sadik, İ’câzu’l-Kur’ân ve’l-Belâğatu’n-Nebeviyye, 8. Baskı, Mısır 1965.
3. el-Hımsî, Naîm, Fikretu İ’câzi’l-Kur’ân, Müessesetü’r-Risâle, 2. Baskı, Dımeşk 1979.
4. Kutup, Seyyid, et-Tasviru’l-Fennîyyü fi’l-Kur’ân, (Kur’an’da Edebî Tasvir, trc. Süleyman Ateş), Hilal Yayınları, Ankara 1969.
5. Nursi, Said, İşârâtü´l-İ’câz, rnk Neşriyat, İstanbul 2013.
6. Dağdeviren, Alican, “Kur’an’ın Fonetik İ’câzı”, SAU İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 20, (2009/2), s. 49-63.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 İ’câz kavramını tanımlar ve Kur’an’ın i’câz yönlerini kavrar. 5
2 Kur’an’ın i’câz yönlerini ele alan eserleri tanır. 5
3 Kur’an’ın i’câz yönlerini ele alan eserler arasında mukayese yapar. 5
4 Kur’an’ın i’câz yönlerini klasik dönem metinlerinden analiz eder. 5
5 Kur’an’ın i’câz yönlerine dair farklı görüşleri ve görüş sahiplerini tanır. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Sözlü Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6