Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur’An’In Edebî Tefsiri | ADB 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur’an yorumuna Belağat (Retorik) ilminin girişi ve edebi tefsirin gelişim sürecinin örnek metinler aracılığıyla öğrenciye kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Belağat (retorik) ilminin doğuşu, İcazu’l-Kur’an ilmiyle ilişkisi, Erken dönem edebî tefsir çalışmaları, Cahız ve eserleri, Belağat ilminin kuramlaşması: Abdulkahir Cürcanî, Başlıca belağat Konuları, Edebî tefsire Kelamcıların katkısı, Zemahşeri ve kuramın uygulanması, Zemahşeri Sonrası Süreç, Ebussuud ve tefsiri, Alusi ve tefsiri. Çağdaş dönem edebi tefsir metinleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebi Tefsir kavramını tarif eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Edebi Tefsir metinlerini Türkçeye çevirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Erken dönem Edebi tefsiri tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Edebi tefsirin temsilcilerini tanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Edebi tefsiri örneklendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Edebi tefsir örneklerini değerlendirebilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel giriş: Ku’an’ın edebi icazı | |
2 | Edebi tefsirin doğuşu | |
3 | İcaz’ul_kur’an ile ilgili tartışmalar | |
4 | Kelamcıların Edebi tefsire katkısı | |
5 | Belağat ilminin sistemleşme öncesi örnek metinleri | |
6 | Belağat ilminin Başlıca Konuları | |
7 | Cürcanî’nin edebi tefsiri inşası ve sistemleştirmesi | |
8 | Cürcaninin kendisnden Sonrasına etkisi | |
9 | Zemahşeri ve edebi tefsiri | |
10 | Zemahşeri tefsirinden örnek metin okumaları | |
11 | Zemahşeri tefsirinden örnek metin okumaları | |
12 | Ebussuud efendi ve edebi tefsirdeki yeri | |
13 | Ebussuud tefsirinden örnek metinler | |
14 | Çağdaş dönem edebi tefsir çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Abdülkahir, el-Cürcanî, Delailü’l-İcaz Beyrut ts. Abdülkahir el-Cürcanî, Esrarü’l-belağa, Beyrut 1996. Zemahşerî, el-Keşşâf, beyrut 1995. Ebussuud Efendi, İrşadü Akli’s-selim, beyrut ts. Ahmed el-Haşimî, Cevahirü’l-Belağa, İstanbul 1984. Naim el-Hımsî, Fikretü İ’cazi’l-Kur’an, Beyrut 1980. Fadl Hasan Abbas, el-Belağat, Beyrut 1989. M. Sadık er-Rafii, İcazü’l-Kur’an beyrut 1973. Buti M.S. Ramazan, Min Revaii’l-Kur’an, Dımeşk ts. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Edebi Tefsir kavramını tarif eder | |
2 | Edebi Tefsir metinlerini Türkçeye çevirir | |
3 | Erken dönem Edebi tefsiri tasvir eder | |
4 | Edebi tefsirin temsilcilerini tanır | |
5 | Edebi tefsiri örneklendirir | |
6 | Edebi tefsir örneklerini değerlendirebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |