Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça Yazmalar Edisyon Kritik İlkeleri ADB 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yüksek lisans öğrencilerine Arapça yazma eserlerin Edisyon Kritiğinde kullanılan genel kuralları kavratmak

Dersin İçeriği

Arapça yazma eserlerin Edisyon Kritiğinde kullanılan genel kurallar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yazma eserler edisyon kritik usüllerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Farklı yazma nüshaların seçimi için gerekli metotları çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Kitap ve müellif isimlerinin tespitindeki takip edilecek metotları test eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Metnin edisyon kritiği ile ilgili sorumluluklar ve öncelikli yapılması gereken işlemleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Yazma eserde bulunmayıp konulması gereken İmla kaidelerinin gerekliliğine inanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Edisyon kritiği yapılan kitabın sonunda konulması gereken fihristlerin türlerini şekillendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş, Dersin Hedefleri, Gerekleri ve Tanıtımı,
2 Yazma Eser Geleneğin Oluşumu,
3 Yazı Türleri ve Hattatların Yazı Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi
4 Farklı Nüshaların Toplanması ve Uygun Nüshaların Seçimi İçin Gerekli Metotlar.
5 Kitap ve Müellif İsimlerinin Tespitindeki Metotlar
6 Aynı Kitap Farklı Yazarlara Nisbet Edildiğinde Takip Edilecek Metotlar
7 Metnin Edisyon Kritiği İle İlgili Sorumluluklar ve Öncelikli Yapılması Gereken İşlemler
8 Kitabın Yazı Şekline, Müellifin Üslubuna ve Kitabın Konusuna Vakıf Olmanın Önemi
9 Tahrif ve Tashif Meselesi (Konu ile İlgili Kaynaklar, Yanlış Okumaya İten Sebepler
10 Metinlere Dönük Faaliyetler (Rivayetler Arasında Tercih, Hataların Düzeltilmesi Meselesi)
11 Yazma Eserin Gün Yüzüne Çıkarılmasında Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
12 Yazma Eserde Bulunmayıp Konulması Gereken İmla Kaideleri
13 Kitabın Sonunda Konulması Gereken Fihristlerin Konuları
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Abdusselâm Hârûn, Tahkîku’n-Nusûs ve Neşruhâ, Kahire 1965.

Kavakçı, Yusuf Ziya, İslam araştırmalarında usul, Diyanet İşleri Başkanlığı yayınları, Ankara :  1972.

Ekrem Ziyâ Omerî, Ta‘lika fî Menheci’l-Bahs ve Tahkîkı’l-Mahtûtât, el-Medine el-Münevvere 1992.

Gotthelf Bergstrasser, Metin Tenkidi ve Yazma Metinleri Yayınlama İlkeleri, Kitapevi, 2011. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Yazma eserler edisyon kritik usüllerini öğrenir.
2 Farklı yazma nüshaların seçimi için gerekli metotları çözümler.
3 Kitap ve müellif isimlerinin tespitindeki takip edilecek metotları test eder.
4 Metnin edisyon kritiği ile ilgili sorumluluklar ve öncelikli yapılması gereken işlemleri kavrar.
5 Yazma eserde bulunmayıp konulması gereken İmla kaidelerinin gerekliliğine inanır.
6 Edisyon kritiği yapılan kitabın sonunda konulması gereken fihristlerin türlerini şekillendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 30 30
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6