| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İlk Dönem Dini-Siyasi Mezhep Hareketleri | KLM 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Erken dönem İslam dünyasında ortaya çıkan mezhep ve fikir hareketleri hakkında bilgi edindirmek, ortaya çıkış süreçleri inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak. |
| Dersin İçeriği | Arap kültürü ve fırkaların ortaya çıkmasındaki rolü, mezhep farklılıklarına tesir eden dahili ve harici sebepler, dini siyasi faktörler, Hz. Peygamber, Ebu Bekir, Osman ve Ali dönemlerinde zuhur eden ihtilaflar, Ali-Muaviye çekişmesi, Haricilik, Mürcie, Şia ve Mutezilenin ortaya çıkmasını hazırlayan etkenler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam tarihinde vuku bulan ilk dönem olaylarını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Hz. Peygamber ve halifeler dönemimdeki ilmi ve kültürel ortamı tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | İlk dönem fırkalaşma hadiselerinin sebeplerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Ali-Muaviye çekişmesi ve bunun fikir ayrılıklarına etkilerini yorumlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Hariciliğin ortaya çıkmasını hazırlayan faktörleri değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Siyasi görüşlerin dini fırkalaşmaya dönüşmesinin gerekçelerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslam öncesi Arap kültürüne giriş | |
| 2 | İslam öncesi dönemde Arabistanda inanç ve dinler | |
| 3 | Mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden siyasi etkenler | |
| 4 | Mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden dini etkenler | |
| 5 | Mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden sosyo-kültürel etkenler | |
| 6 | İslam dünyasında ortaya çıkan ilk ihtilaflar | |
| 7 | Hz. Osman dönemi ve olaylarının mezheplerin çıkışına etkileri | |
| 8 | Hz. Ali-Muaviye mücadelesi ve sonuçlar | |
| 9 | Hariciliği ortaya çıkaran faktörler | |
| 10 | Şia ve gelişim süreci | |
| 11 | Mürcie ve teşekkülü | |
| 12 | İtizal görüşü ve gerekçeleri | |
| 13 | Ehl-i Hadis, Kurra, Ehl-i Rey | |
| 14 | Emeviler dönemi dini-siyasi hareketler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Aşağıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler. |
| Ders Kaynakları | Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, ed. Helmut Ritter, Weisbaden 1980; |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | İslam tarihinde vuku bulan ilk dönem olaylarını açıklar, | |
| 2 | Hz. Peygamber ve halifeler dönemimdeki ilmi ve kültürel ortamı tanımlar, | |
| 3 | İlk dönem fırkalaşma hadiselerinin sebeplerini açıklar, | |
| 4 | Ali-Muaviye çekişmesi ve bunun fikir ayrılıklarına etkilerini yorumlar, | |
| 5 | Hariciliğin ortaya çıkmasını hazırlayan faktörleri değerlendirir, | |
| 6 | Siyasi görüşlerin dini fırkalaşmaya dönüşmesinin gerekçelerini açıklar, |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||