Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Boyunca Hadislerin Anlaşılması Meselesi HAD 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anlaşılmasında güçlük bulunan konular ihtiva eden bazı hadislerin klasik dönemden günümüze kadar yazılan hadis şerhlerinde nasıl anlaşıldığını kronolojik olarak takip etmek
Dersin İçeriği Sahih-i Buhârîe bulunan ve anlaşılmasında güçlük bulunan bazı hadislerin, Kütüb-i tis çerçevesinde tahrici yapılarak ilgili şerhlerdeki yorumları değerlendirilmektedir.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis şerh literatürünü tanır. Anlatım, Gösterip Yaptırma,
2 Hadis şerh yazarlarını değerlendirir. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
3 Günümüzde muhateva açısından tartışılan hadisleri tahlil eder. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
4 Tartışılan hadislerin tarihi yorum sürecini değerlendirir. Anlatım, Gösterip Yaptırma,
5 Klasik dönemdeki hadis yorumlarını değerlendirir. Anlatım, Gösterip Yaptırma,
6 Klasik ve modern dönem hadis yorumlarını mukayese eder. Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Hadisin Önemi
2 Kavram ve İçerik Olarak Sünnetin Anlamı
3 Hadislerin Açıklanması zorunluluğu, İlk hadis yorumlama çalışmaları, Şerh ve haşiye kavramları
4 Kütüb-i tis ve şerhleri
5 Hadis 1: İnsanın yaratılışının kırk günde tamamlanması
6 Hadis 2: Kadının idareci olması
7 Hadis 3: Ruet-i hilâl
8 ARA SINAV
9 Hadis 4: İki büyük topluluğun birbiriyle savaşacağı
10 Hadis 5: Halifeliğin 12 kişiye kadar aziz olacağı
11 Hadis 6: Kadının yalnız başına yolculuk etmesi
12 Hadis 7: Hz. Ademn boyu
13 Hadis 8: Hz. İsâın dünyaya ineceği
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Sahîh-i Buhârîen seçilmiş hadisler
Ders Kaynakları 1. Çakan, İsmail L. Hadis Edebiyatı
2. Aamî, M. Mustafa, İlk Devir Hadis Edebiyatı Tarihi
3. Kütüb-i Tis ve Şerhleri
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Hadis şerh literatürünü tanır. 5
2 Hadis şerh yazarlarını değerlendirir. 5
3 Günümüzde muhateva açısından tartışılan hadisleri tahlil eder. 5
4 Tartışılan hadislerin tarihi yorum sürecini değerlendirir. 5
5 Klasik dönemdeki hadis yorumlarını değerlendirir. 5
6 Klasik ve modern dönem hadis yorumlarını mukayese eder. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6