Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mukayeseli İslam Mezhepleri Tarihi | KLM 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam kültür coğrafyası içinde ortaya çıkmış olan mezheplerin ortaya çıkış sebeplerini, temel görüşlerini ve temsilcilerini, İslam dünyasında yapmış oldukları müspet veya menfi etkilerini ve günümüzdeki uzantılarının niteliğinin mukayeseli olarak öğrenilmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Mezhepler Tarihinin temel konularını temel kaynaklardan hareketle İslam mezhepleri ekollerine göre mukayeseli olarak ele alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mezhebî farklılaşmada etkili olan dinî, siyasi ve kültürel hadiselerin rolünü açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İslam düşüncesinde ortaya çıkan ilk ihtilafları tanımlar, | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Zümreleşme hareketlerinin unsurlarını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Zümreleşmeye etki eden faktörleri tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Mezheplerin Kuran ve hadis anlayışlarını değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Mezheplerin imamet anlayışlarını değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Mezheplerin hürriyet anlayışlarını değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hz. Peygamber ve halifeler devrinde İslamiyet, | |
2 | Mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden siyasi etkenler, | |
3 | Mezheplerin ortaya çıkmasına etki eden dini etkenler, | |
4 | Nasların algılanmasında kültür ve çevrenin rolü, | |
5 | İslam mezheplerinin temel konuları; | |
6 | İslam mezheplerinin Tanrı tasavvuru, | |
7 | İslam mezheplerine göre nübüvvet ve mucize, | |
8 | Ara sınav | |
9 | İslam mezheplerine göre imamet, | |
10 | İslam mezheplerinin Kuran anlayışları, | |
11 | İslam mezheplerinin Hadis anlayışları, | |
12 | İslam mezheplerine göre insan hürriyeti, | |
13 | İslam mezheplerinde metod, | |
14 | Genel değerlendirme, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler, |
Ders Kaynakları | Eşarî, Makâlâtül-İslâmiyyîn, Nevbahtî, Fırakuş-Şia, Ibn Hazm, el-Fasl, Şehristânî, el-Milel ven-nihal, Bağdâdî, el-Fark beynel-fırak Suphi Salih, İslam Mezhepleri ve Müesseseleri, İrfan Abdülhamid, Dırâsât fî fırakil-İslâmiyye, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Mezhebî farklılaşmada etkili olan dinî, siyasi ve kültürel hadiselerin rolünü açıklar, | |
2 | İslam düşüncesinde ortaya çıkan ilk ihtilafları tanımlar, | |
3 | Zümreleşme hareketlerinin unsurlarını açıklar, | |
4 | Zümreleşmeye etki eden faktörleri tanımlar, | |
5 | Mezheplerin Kuran ve hadis anlayışlarını değerlendirir, | |
6 | Mezheplerin imamet anlayışlarını değerlendirir, | |
7 | Mezheplerin hürriyet anlayışlarını değerlendirir, |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |