Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşari Tefsir Ekolü TFS 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİCAN DAĞDEVİREN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur´an´ın işari/batinî Tevili, gerek yöntem, gerekse tarihsel süreçte oluşumu ve ilgili literatür hakkında öğrenciyi bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

İşari tefsirini oluşumu, yöntemi ve başlıca yorum araçları, klasik işari tefsir geleneği, İbn Arabi öncesi ve sonrası, şii batını gelenek ve ilgili literatür

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İşari batıni tefsiri tarif eder, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İşari tefsirde ibare işare ayrımını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Batını tevilde zahir batın ayrımını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bilginin kaynağı olarak keşfi yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Sünnî gelenekte işari tefsiri tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Şii ismaili gelenekte batını tevil hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşari batını tefsire Girirş. Kaynakların tanıtımı
2 İşari tefsirin islami ve İslam dışı kaynakları
3 İşari tefsirde işare ibare yahut zahir batın ayrımı
4 Yorumun kaynağı olarak keşf veya ilham.
5 Erken dönem işari tefsir çalışmaları
6 Sülemi ve tefsiri
7 Tüsteri ve tefsiri, Kuşeyri ve Tefsiri
8 Ara Sınav
9 Gazali ve işari tefsirdeki konumu
10 İbn Arabi ve batını tevilleri
11 Osmanlı döneminde yazılan tasavvufi tefsirler, Bursevî ve Alusî
12 İsmaili gelenek ve batını tevilleri
13 Hızır musa kıssasının işari/batını tevili
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ateş, Süleyman, (1998): İşari tefsir Ekolü, İstanbul: yeni ufuklar neşriyat

Ders Kaynakları

Öztürk, Mustafa (2003).: Kuran ve Aşırı Yorum, Ankara: Kitabiyat yy.
Izutsu, T. (1998): İbn Arabînin Fususundaki Anahtar kavramlar, İstanbul: kaknüs yy.
Sülemi, Tüsteri, Küşeyri, Kaşani ve Bursevinin tefsirleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 İşari batıni tefsiri tarif eder,
2 İşari tefsirde ibare işare ayrımını kavrar
3 Batını tevilde zahir batın ayrımını açıklar
4 Bilginin kaynağı olarak keşfi yorumlar
5 Sünnî gelenekte işari tefsiri tasvir eder
6 Şii ismaili gelenekte batını tevil hakkında değerlendirme yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6