Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam Eleştirileri | KLM 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer Doç. Dr. Hülya Terzioğlu Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metot ve amaçları bakımından içeriden ve dışarıdan Kelama yöneltilen eleştiriler hakkında genel bir bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu derste Kelamın temel konuları, bilginlerin kelam ilmine yönelik eleştirileri ve katkıları incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kelama yöneltilen eleştirileri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kelama eleştiri yapan bilim adamlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bazı kelam konularını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kelamın eleştiri metotlarını tanır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Dönemsel farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Yeni ilm-i kelamı dönemi ve çalışmalarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kelâm ilminin doğuşu ve alanı | |
2 | Kelâmın ele aldığı temel konular | |
3 | Kelâmın lehinde ve aleyhinde olanların genel tutumları | |
4 | Ahmed b. Hanbel'in itikadi konulardaki genel tutumu ve kelam eleştirisi | |
5 | Abdullah Ensari el-Herevî'nin kelam eleştirisi ve Zemmül-kelam adlı eseri | |
6 | İbn Rüşd'ün kelâm eleştirisi Faslul-makal ve Menahicul-edille adlı eseri | |
7 | İbn Hazm'ın itikadi konulardaki genel tutumu ve el-Fasl adlı eserindeki kelâm eleştirileri | |
8 | Fahruddin er-Râzî´nin kelama yönelttiği eleştiriler | |
9 | İbn Teymiyye'nin itikadi konulardaki metodolojisi ve kitaplarındaki kelam eleştirileri | |
10 | Gazzâlî'nin itikadi konulardaki izlediği metodoloji ve kelama yönelttiği eleştiriler | |
11 | İbn Haldûn'un ilim anlayışı ve Kelâm ilmine yönelttiği eleştiriler | |
12 | Muhammed İkbal'in düşünce dünyası ve kelâm eleştirisi | |
13 | Fazlurrahman'ın düşünce dünyası ve kelâma yönelttiği eleştiriler | |
14 | Kelâmın yeniden inşası konusunda ileri sürülen eleştiriler ve genel bir değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmed b. Hanbel, er-Red alel-Cehmiyye; |
Ders Kaynakları | [2] Abdullah el-Ensarî, Zemmul-kelâm; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Kelama yöneltilen eleştirileri tanır. | 4 |
2 | Kelama eleştiri yapan bilim adamlarını tanır. | 3 |
3 | Bazı kelam konularını karşılaştırır. | 4 |
4 | Kelamın eleştiri metotlarını tanır. | 4 |
5 | Dönemsel farklılıkları analiz eder. | 2 |
6 | Yeni ilm-i kelamı dönemi ve çalışmalarını tanır. | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |