Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam Eleştirileri KLM 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ramazan Biçer

Doç. Dr. Hülya Terzioğlu

Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Metot ve amaçları bakımından içeriden ve dışarıdan Kelama yöneltilen eleştiriler hakkında genel bir bilgi vermek

Dersin İçeriği

Bu derste Kelamın temel konuları, bilginlerin kelam ilmine yönelik eleştirileri ve katkıları incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelama yöneltilen eleştirileri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kelama eleştiri yapan bilim adamlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bazı kelam konularını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kelamın eleştiri metotlarını tanır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Dönemsel farklılıkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yeni ilm-i kelamı dönemi ve çalışmalarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kelâm ilminin doğuşu ve alanı
2 Kelâmın ele aldığı temel konular
3 Kelâmın lehinde ve aleyhinde olanların genel tutumları
4 Ahmed b. Hanbel'in itikadi konulardaki genel tutumu ve kelam eleştirisi
5 Abdullah Ensari el-Herevî'nin kelam eleştirisi ve Zemmül-kelam adlı eseri
6 İbn Rüşd'ün kelâm eleştirisi Faslul-makal ve Menahicul-edille adlı eseri
7 İbn Hazm'ın itikadi konulardaki genel tutumu ve el-Fasl adlı eserindeki kelâm eleştirileri
8 Fahruddin er-Râzî´nin kelama yönelttiği eleştiriler
9 İbn Teymiyye'nin itikadi konulardaki metodolojisi ve kitaplarındaki kelam eleştirileri
10 Gazzâlî'nin itikadi konulardaki izlediği metodoloji ve kelama yönelttiği eleştiriler
11 İbn Haldûn'un ilim anlayışı ve Kelâm ilmine yönelttiği eleştiriler
12 Muhammed İkbal'in düşünce dünyası ve kelâm eleştirisi
13 Fazlurrahman'ın düşünce dünyası ve kelâma yönelttiği eleştiriler
14 Kelâmın yeniden inşası konusunda ileri sürülen eleştiriler ve genel bir değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ahmed b. Hanbel, er-Red alel-Cehmiyye;

Ders Kaynakları

[2] Abdullah el-Ensarî, Zemmul-kelâm;
[3] İbn Rüşd, Faslul-makal ve el-Keşf an Menâhicil-edille;
[4]İbn Hazm, el-Fasl fil-milel vel-Ahfa
[5] Koçyiğit, Talat, Hadisçilerle kelam arasındaki münakaşalar, TDV, Ank. 1969.
W. Montgomery Watt, İslami tetkikler İslam Felsefesi ve Kelamı, Ank, 1981.
H. Austryn Wolfson, Kelam Felsefeleri, İst, 2001.
Çelebi, İlyas, Kelam Metodunun ortaya çıkışı gelişim süreci ve yeni metot arayışları ilminde usûl meselesi (İslami İlimlerde Metodoloji (usûl) Meselesi I, İstanbul,2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Kelama yöneltilen eleştirileri tanır. 4
2 Kelama eleştiri yapan bilim adamlarını tanır. 3
3 Bazı kelam konularını karşılaştırır. 4
4 Kelamın eleştiri metotlarını tanır. 4
5 Dönemsel farklılıkları analiz eder. 2
6 Yeni ilm-i kelamı dönemi ve çalışmalarını tanır. 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6