Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Metodolojisi | TFS 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tefsir metodolojisi dersinde tefsir kitaplarının mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından önemi örneklerle ortaya konması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Taberî, Kurtubî, İbn Cüzeyy gibi tefsir mukaddimeleri incelenecek ve konuları ele alış yönleri araştırmaya tabi tutulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuranın iyi ve doğru anlaşılmasında tefsir usulünün önemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tefsir usulü ile Kuran ilimleri kavramlarının aynı konuları içerdiğini görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Klasik tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından ihmal edilmemesi gerektiğini örnek mukaddimelerle test eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Tefsir mukaddimelerinin kapsam açısından aynı seviyede olmadıklarını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Tefsir mukaddimelerinin Kuran ilimleri açısından ilmi araştırmalara konu edilmesinin gerekliliği kararına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Tefsir metodolojisi açısından Kurtubî, İbn Cüzeyy ve İbn Aşûrun tefsir mukaddimelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından önemi | |
2 | Ulumul-Kuran ve Tefsir Usulü kavramları | |
3 | Zerkeşi ve Suyutinin Kuran ilimleri bağlamındaki yerleri | |
4 | Taberinin mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
5 | İbn Teymiyenin mukaddimesinin incelenmesi | |
6 | İbn Teymiyyenin mukaddimesinin içerdiği konulardan seçmeler ve değerlendirmeler | |
7 | Kurtubinin mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
8 | İbn Cüzeyy mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
9 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
10 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından esbab-ı nüzul | |
11 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından mekkî ve medenî | |
12 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından kıraatlar | |
13 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından Kuranın cemi | |
14 | Tefsir usulü ve Kuran ilimleri kitapları ile tefsir mukaddimeleri arasındaki mukayeseleri ve genel bir değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Razî, F.(1981): Mefâtîhul Gayb (et-Tefsîrul-Kebîr), Beyrut: Dârul-Fikr |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Kuranın iyi ve doğru anlaşılmasında tefsir usulünün önemini öğrenir. | 5 |
2 | Tefsir usulü ile Kuran ilimleri kavramlarının aynı konuları içerdiğini görür. | 5 |
3 | Klasik tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından ihmal edilmemesi gerektiğini örnek mukaddimelerle test eder. | 5 |
4 | Tefsir mukaddimelerinin kapsam açısından aynı seviyede olmadıklarını tespit eder. | 5 |
5 | Tefsir mukaddimelerinin Kuran ilimleri açısından ilmi araştırmalara konu edilmesinin gerekliliği kararına varır. | 5 |
6 | Tefsir metodolojisi açısından Kurtubî, İbn Cüzeyy ve İbn Aşûrun tefsir mukaddimelerini tanır. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |