Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Hukuku Metodolojisi ISH 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SONER DUMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam hukukunun kaynaklarını ve felsefi temellerini tanıtma

Dersin İçeriği

İslam fıkıh ve hukuk biliminin temel kaynakları ve bunları anlama yolları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fıkhın temel kaynaklarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
2 Temel kaynaklardan bilgi edinme metodunu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
3 Mezhep farklılıklarından doğan hukuki içtihatları çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
4 Farklı içtihatların ve mezheplerin yakınlaştırılmasının yollarını değerlendirir Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Tearuz ve çözüm yollarını tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
6 Nasları anlamanın esaslarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metedoloji ve usulü fıkıh
2 Epistemoloji ve usulü fıkıh
3 Usulü fıkıh: Kaynaklar
4 Kuran
5 Sünnet
6 İcma
7 Tali Kaynaklar
8 Anlamanın esasları
9 Hüküm ve Hakim: İslam Hukukunun Sekülerleği
10 Nasları anlamanın imkânı
11 Kaynakları anlamada dil sorunu
12 Tearuz ve çözüm yolları
13 Hukuk birliğinin zorunluluğu ve mezhepleri birleştirme Meselesi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

DİA ilgili maddeler

Soner Duman, Usul Yazıları

Ders Kaynakları

1. Zekiyyuddin Şaban, İslam fıkıh usulü
2. Serahsî, Usulü fıkıh
3. Gazalî, el-Müstesfa

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Fıkhın temel kaynaklarını tanır
2 Temel kaynaklardan bilgi edinme metodunu tanır
3 Mezhep farklılıklarından doğan hukuki içtihatları çözümler
4 Farklı içtihatların ve mezheplerin yakınlaştırılmasının yollarını değerlendirir
5 Tearuz ve çözüm yollarını tartışır
6 Nasları anlamanın esaslarını değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6