Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültür ve Kimlik Tartışmaları | SOS 552 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders sosyal bilimler çalışmaları alanında merkezi yaklaşımlardan biri olan kültür ve kimlik odaklı gelişen çalışmaların yaklaşımını ve alanını tanıtmayı amaçlamaktadır. Kültür ve Kimlik Çalışmaları alanının doğuşu, yükselişi ve bu yaklaşıma yönelik eleştirilerle birlikte, toplumsal kuramın kimlik, ideoloji, söylem, iktidar, hegemonya gibi önemli tartışma konuları da gözden geçirmek de dersin amaçları kapsamındadır. |
Dersin İçeriği | Kültürel çalışmaların 1960’lardan beri sorunsallaştırmakta olduğu kimlik kavramına dair tartışmaları ortaya koymak ve bu şekilde kültürel alanı, içinde yaşadığımız dünyayı, toplumları ve kendi hayatlarımızı kendi çok sesliliği ve çeşitliliği içinde anlamaya çalışmaktır. Kuramsal ve pratik yaklaşımlar ışığında kimlik gibi çok yönlü bir kavramı kültürel çalışmaların disiplinlerarası platformunda incelemek ve değerlendirmektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Comprehends the historical conditions in which culture sociology developed. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Learns the theories of American sociology. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Learns how they theorize the basic concepts and issues of cultural sociology. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Learns how they theorize the basic concepts and issues of the sociology of identity. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KİMLİĞİ TANIMLAMAK | P. Gleason “Kimliği Tanımlamak: Semantik Bir Tarih” Kimlik Politikaları, Der. Fırat Mollaer, Doğu Batı Yay.Ss. 21-52. |
2 | KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR VE KÜLTÜREL TEORİ: TANIMLAR VE METODOLOJİ | Türkiye’de Kültür Sosyolojisi Yapmanın Açmazları Üzerine Bazı Düşünceler, Kültür Sosyolojisi, Hece Yayınları, Ss. 119-127. |
3 | ||
4 | KÜLTÜREL TEORİ: FRANKURT OKULU VE SONRASI I | Philip Smith Ve Alexander Riley “Yapısalcılık Ve Semiyotik Kültür Analizi” (Çev. S. Güzelsarı Ve İ. Gündoğdu) Dipnot Yay. Ss. 145-169. |
5 | KÜLTÜREL TEORİ: FRANKURT OKULU VE SONRASI II | Philip Smith Ve Alexander Riley “Kültür Yapı Ve Faillik: Üç Sentez Girişimi” (Çev. S. Güzelsarı Ve İ. Gündoğdu), Dipnot Yay. Ss. 193-212. |
6 | KÜLTÜREL TEORİ: FRANKURT OKULU VE SONRAS III | Philip Smith Ve Alexander Riley “Kültürün Üretimi Ve Alımlanması” (Çev. S. Güzelsarı Ve İ. Gündoğdu), Dipnot Yay. Ss. 235-255. |
7 | ||
8 | POSTMODERNZİM VE KÜLTÜR | Philip Smith Ve Alexander Riley “Postmodernizm Ve Postmodernitenin Kültürel Analizi” (Çev. S. Güzelsarı Ve İ. Gündoğdu), Dipnot Yay. Ss. 301-315. |
9 | TOPLUMSAL CİNSİYET VE KİMLİKLER | H. Bahadır Türk (2008) Eril Tahakkümü Yeniden Düşünmek: Erkeklik Çalışmaları İçin Bir İmkân Olarak Pierre Bourdieu, Toplum Ve Bilim Dergisi, Sayı 112. |
10 | Irkçılık, Modernite, Kimlik | Howard Einant “Irkçı Oluşum Ve Hegemonya: Küresel Ve Yerel Gelişmeler”, Irkçılık Modernite Ve Kimlik, (Der.) Ali Rattansi, Sallie Westwood, Sarmal Yayınevi, Ss.323-346. |
11 | MEDYA İDEOLOJİ VE KÜLTÜR | Tekelioğlu, O (1995) Türk Popunun Tarihsel Arka Planı, Toplum Ve Bilim, 6-23 |
12 | POPÜLER KÜLTÜR VE KİMLİK | Hüseyin Köse (2014), Neoliberal Estetikten Habitusa Bourdieu Ve Popüler Kültür, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Cilt 10, Sayı 10, Ss 71-92. |
13 | BELLEK ÇALIŞMALARI, KİMLİK VE KÜLTÜR | Jeffrey K. Olick (2014) “Kolektif Bellek: İki Farklı Kültür”, Moment Dergi, Sayı 1 Cilt 2, Ss. 175-211. |
14 | KÜRESELLEŞME, KÜLTÜR VE KİMLİK | Ahıska M. (1995) “Medya, Küresel Ve Yerellik”, Toplum Ve Bilim Dergisi, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Philip Smith , Alexander Riley Kültürel Kurama Giriş,Dipnot Yayınları, 2016. Fırat Mollaer, Kimlik Politikaları, Doğu Batı Yayınları. Ayşe Gül Altınay & Fethiye Çetin, Torunlar, İstanbul, Metis, 2009. Edward W. Said Şarkiyatçılık, Metis yayınları, 2017. Graeme Turner , İngiliz Kültürel Çalışmaları, Heretik yayınları, 2017.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Comprehends the historical conditions in which culture sociology developed. | |||||||
2 | Learns the theories of American sociology. | |||||||
3 | Learns how they theorize the basic concepts and issues of cultural sociology. | |||||||
4 | Learns how they theorize the basic concepts and issues of the sociology of identity. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 14 | 3 | 42 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
Performans Görevi (Seminer) | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |