Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sinema ve Toplum | SOS 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Burçe Orhan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Filmlerin toplumsal olgular ile neyi/neden/nasıl anlatmaya çalıştığını, kullanılan çeşitli araçların ve teknik olarak yapılan tercihlerin filmin son şekline ve amacına hangi yönlerden/ne şekilde etki ettiğini, film içeriklerinin günümüz toplumsal sorunlarıyla, sosyal bilim araştırmalarıyla ve sosyoloji teorileri ile ilişkilerini inceleyip değerlendirmek ve yedinci sanat dalı olan sinemanın farkında olduğumuzdan çok daha geniş bir alanda ne denli etkin olduğunu anlamaya çalışmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Filmlerin anlatım yapısını çözümlemek, sinemadaki türlerin anlam oluşturmada etkisini kavramak başlıca konular arasındadır. Bir filmin oluşumunda birçok boyutu dikkate alarak filmin anlamını çözümleme ve sosyolojik bağlamda eleştirebilme yetisi kazanabilmek için temel eleştiri türleri ele alınacaktır. Sinema ve toplum arasındaki ilişki ve etkileşim sürecinde, film eleştirisinde temel yaklaşımlar olarak göstergebilimsel, psikanalitik, feminist toplumbilimsel ve ideolojik eleştiri türlerine değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | |
2 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
3 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
4 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
5 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
6 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
7 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
8 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyoloji ile sinema arasındaki ilişki nedir? Filmi bir metin biçiminde okuyabilme | |
2 | Sosyoloji ile sinema arasındaki ilişki nedir? Filmi bir metin biçiminde okuyabilme | |
3 | Sinema tarihi ve filmler: Teknolojik gelişimin ideolojisi | |
4 | Film türleri ve sanatın işlevi | |
5 | Dünya sinemaları ve farklı yaklaşımlar | |
6 | Kültür endüstrisi kuramı: Popüler kültür ve eğlencenin ideolojisi | |
7 | Modernizm, post-modernizm ve iktidar ekseninde sinema ve sanat | |
8 | Sosyolojik bir olgu olarak sinemada olay kurgusu ve anlatım dili | |
9 | Kültür, kimlik ve inanç ile sinema arasındaki ilişkinin sosyolojik kesişme noktaları | |
10 | Bir film: İzleme ve teorik tartışma | |
11 | Bir film: İzleme ve teorik tartışma | |
12 | Bir film: İzleme ve teorik tartışma | |
13 | Bir film: İzleme ve teorik tartışma | |
14 | Bir film: İzleme ve teorik tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bülent Diken & C.Bagge Laustesen: Filmlerle Sosyoloji, Metis Yayınları, İstanbul, 2012 Seçil Büker, Sinemada Anlam Yaratma, Hayalperest Yayınevi, İstanbul, 2012. Seçil Büker, Kim Korkar Hain Hitchcock´tan, Öteki Yayınevi, İstanbul, 2000. |
Ders Kaynakları | Kurtuluş Kayalı, Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması, Tezkire Yayınları, Ankara, 2015. Kurtuluş Kayalı, Metin Erksan Sinemasını Okumayı Denemek, Tezkire Yayınları, Ankara, 2015. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
2 | 0 MB | ||
2 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
3 | 0 MB | ||
2 | 0 MB | ||
4 | 0 MB | ||
4 | 0 MB | ||
3 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
6 | 0 MB | ||
6 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||
2 | ||||||||
3 | ||||||||
4 | ||||||||
5 | ||||||||
6 | ||||||||
7 | ||||||||
8 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 80 |
Toplam | 100 |
1. Final | 35 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 65 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |