Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dış Politikası ve Ortadoğu Meselesinin Sosyol | SOS 537 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN AKTAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortadoğunun stratejik önemi her daim uluslararası ilişkiler ekseninde belirleyici olmuştur. Bölgenin petrol kaynakları beraberinde tüm dünyada güç ilişkilerini de belirlemektedir. Küreselleşme ile değişen dünya yapısında Ortadoğu yine önemini korumakta ve özellikle Türkiyenin jeopolitk yapısından kaynaklanan bli bir politika izleme ihtiyacını doğurmaktadır. Bu hususları sosyolojik zeminde anlamak öğrenciler açısından faydalı olacaktır. |
Dersin İçeriği | Ortadoğu ve sınırları, Ortadoğunun Jeopolitik konumu, sahip olduğu kaynaklar, petrol ve su yatakları, Avrupa ve Ortadoğu ilişkileri, ABD ve Ortadoğu, Türkiye ve Ortadoğu ilişkileri, Küreselleşme ve Ortadoğunun önemi, Ortadoğu üzerinde Bölgesel politikalar, tüm bu konuların sosyolojik zeminde ortaya konulması ve tartışılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ortadoğu toplumlarının karakteristik özelliklerini ve bu özelliklerin bölgenin toplumsal yapısının şekillenmesine etkilerini öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ortadoğu bölgesindeki etnik, dini, siyasi, askeri dinamikleri ve bunların bölgenin şekillenmesindeki rollerini öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ortadoğu meselesi hakkındaki uluslararası medyanın tutumu ve söylemini analize tabi tutar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Ortadoğu´nun jeopolitik önemini ve dünya üzerindeki konumunu kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Globalleşme ve Ortadoğudaki değişim | |
3 | Ortadoğunun doğal kaynakları | |
4 | Ortadoğunun doğal kaynakları | |
5 | Petrol ve su kaynakları | |
6 | Avrupa-Ortadoğu ilişkisi | |
7 | ABD-Ortadoğu ilişkisi | |
8 | Türkiye-Ortadoğu İlişkisi | |
9 | Arasınav | |
10 | Türkiye-Ortadoğu ilişkisi | |
11 | Globalleşme ve Ortadoğunun bundaki rolü | |
12 | Globalleşme ve Ortadoğunun bundaki rolü | |
13 | Bölgesel politikalar | |
14 | Sosyolojik analiz açısından genel değerlendirmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lewis, Bernard, Ortadoğu, Arkadaş yy, 2005 |
Ders Kaynakları | Gerger, Haluk, ABD, Ortadoğu, Türkiye, Ceylan yy ,2006 Gürses,E & Kaynak,M ,Büyük Ortadoğu Projesi, Timaş yy, 2005 Kalaycı, İrfan, Avrupa Birliği Dersleri, Ekonomi,Politika, Teknoloji, Nobel yayın, 2006 Coşkun, Recai, Küreselleşme Türkiye Eksenli Analizler, Beta Basım Yayın, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ortadoğu toplumlarının karakteristik özelliklerini ve bu özelliklerin bölgenin toplumsal yapısının şekillenmesine etkilerini öğrenir. | |||||||
2 | Ortadoğu bölgesindeki etnik, dini, siyasi, askeri dinamikleri ve bunların bölgenin şekillenmesindeki rollerini öğrenir. | |||||||
3 | Ortadoğu meselesi hakkındaki uluslararası medyanın tutumu ve söylemini analize tabi tutar. | |||||||
4 | Ortadoğu´nun jeopolitik önemini ve dünya üzerindeki konumunu kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 2 | 3 | 6 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |