Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afet Sosyolojisi | SOS 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Burçe Orhan, Arş. Gör. Dr. Meryem Köse |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin afetlere sosyolojik bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamaktır. Afetler tabiatı gereği aynı zamanda sosyaldir. Bu ders afetler ve sosyal yapı arasındaki ilişki ortaya konulacaktır. Toplumlar afetlerden önce, sırasında ve sonrasında farklı risklere sokan sosyal, ekonomik, coğrafi, siyasi ve kültürel faktörler tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Afet Türleri, Acil Müdahale, Acil Durum Yönetimi, Kitle İletişimi, Afet Karşısında Bireysel ve Örgütsel Tepkiler, Risk Toplumu, Panik Davranışı, Afet Alt-kültürleri, Afet Araştırmalarında Yöntem, 1755 Lizbon Depremi, 1999 Marmara Depremi ve 2023 6 Şubat Depremi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tabii ve teknolojik afetleri tanır | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Afetlerin sosyolojik yönünü analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Afet yönetiminde sivil toplum kuruluşlarının rolünü değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Afetlerin uzun dönemdeki toplumsal etkileri hakkında bilgi edinir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet Türleri : Tabii ve İnsan Kaynaklı Afetler | |
2 | Afetlerde Acil Müdahale | |
3 | Afetlerde Acil Durum Yönetimi | |
4 | Afetlere Hazırlık ve Afet Planlaması | |
5 | Kitle İletişimi ve Afetler | |
6 | Afet Karşısında Fertlerin Tepkileri | |
7 | Afetlere Örgütsel Tepkiler | |
8 | Afetlere Hazırlık Eğitimi : Afet Bilincinin Gelişimi | |
9 | Afetler ve Risk Toplumu | |
10 | Paniğin Sosyolojisi | |
11 | Afet Alt-kültürleri | |
12 | Lizbon Depremi | |
13 | Afet Araştırmalarında Yöntem | |
14 | 1999 Marmara Depremi Araştırması : Bulgular ve Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ali Köse-Talip Küçükcan, Deprem ve Din, Emre Yayınları, İstanbul, 2006 David K. Twigg, Hurricane Andrew, The Politics of Disaster, University Press of Florida, 2012 Enrico Louis Quarantelli,, The Sociology of Panic, University of Delaware Disaster Research Center, 2001 Havidán Rodríguez, William Donner Joseph E. Trainor, Handbook of Disaster Research, Second Edition, Springer, Newark, 2018 Henry W. Fischer, Response to Disaster: Fact Versus Fiction & Its Perpetuation -The Sociology of Disaster- / Edition 2, University Press of America, 1998Kathleen Tierney, Disasters: A Sociological Approach; Wiley, USA, 2019İslam Can (Edit.) Afet Sosyolojisi, Çizgi Kitabevi, İstanbul, 2020 Ronald W. Perry, E.L. Quarantelli, What is a Disaster ? New Answers to Old Questions, by International Research Committee on Disasters, USA, 2005 Russell R. Dynes, Seismic Waves in Intellectual Currents: The Uses of The Lisbon Earthquake in 18th Century Thought, University of Delaware Disaster Research Center, Newark, 1998 Thomas E., Drabek, The Sociology of Disaster Fictional Explorations of Human Experiences, Routledge, 2020 Veysel Bozkurt, Deprem ve Toplum, Alfa Yayınları, İstanbul, 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tabii ve teknolojik afetleri tanır | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
2 | Afetlerin sosyolojik yönünü analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 |
3 | Afet yönetiminde sivil toplum kuruluşlarının rolünü değerlendirir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
4 | Afetlerin uzun dönemdeki toplumsal etkileri hakkında bilgi edinir | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |