Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afet Sosyolojisi SOS 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Burçe Orhan, Arş. Gör.  Dr. Meryem Köse

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin afetlere sosyolojik bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamaktır. Afetler tabiatı gereği aynı zamanda sosyaldir. Bu ders afetler ve sosyal yapı arasındaki ilişki ortaya konulacaktır. Toplumlar afetlerden önce, sırasında ve sonrasında farklı risklere sokan sosyal, ekonomik, coğrafi, siyasi ve kültürel faktörler  tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

Afet Türleri, Acil Müdahale, Acil Durum Yönetimi, Kitle İletişimi, Afet Karşısında Bireysel ve Örgütsel Tepkiler, Risk Toplumu, Panik Davranışı, Afet Alt-kültürleri, Afet Araştırmalarında Yöntem, 1755 Lizbon Depremi, 1999 Marmara Depremi ve 2023 6 Şubat Depremi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tabii ve teknolojik afetleri tanır Beyin Fırtınası, Anlatım,
2 Afetlerin sosyolojik yönünü analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Afet yönetiminde sivil toplum kuruluşlarının rolünü değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Afetlerin uzun dönemdeki toplumsal etkileri hakkında bilgi edinir Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet Türleri : Tabii ve İnsan Kaynaklı Afetler
2 Afetlerde Acil Müdahale
3 Afetlerde Acil Durum Yönetimi
4 Afetlere Hazırlık ve Afet Planlaması
5 Kitle İletişimi ve Afetler
6 Afet Karşısında Fertlerin Tepkileri
7 Afetlere Örgütsel Tepkiler
8 Afetlere Hazırlık Eğitimi : Afet Bilincinin Gelişimi
9 Afetler ve Risk Toplumu
10 Paniğin Sosyolojisi
11 Afet Alt-kültürleri
12 Lizbon Depremi
13 Afet Araştırmalarında Yöntem
14 1999 Marmara Depremi Araştırması : Bulgular ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ali Köse-Talip Küçükcan, Deprem ve Din, Emre Yayınları, İstanbul, 2006

David K. Twigg, Hurricane Andrew, The Politics of Disaster,  University Press of Florida, 2012

Enrico Louis Quarantelli,, The Sociology of Panic, University of Delaware Disaster Research Center, 2001

Havidán Rodríguez, William Donner Joseph E. Trainor, Handbook of Disaster Research, Second Edition, Springer, Newark, 2018

Henry W. Fischer, Response to Disaster: Fact Versus Fiction & Its Perpetuation -The Sociology of Disaster- / Edition 2, University Press of America, 1998

Kathleen Tierney, Disasters: A Sociological Approach; Wiley, USA, 2019

İslam Can (Edit.) Afet Sosyolojisi, Çizgi Kitabevi, İstanbul, 2020

Ronald W. Perry, E.L. Quarantelli, What is a Disaster ? New Answers to Old Questions, by International Research Committee on Disasters, USA, 2005

Russell R. Dynes, Seismic Waves in Intellectual Currents: The Uses of The Lisbon Earthquake in 18th Century Thought, University of Delaware Disaster Research Center, Newark, 1998

Thomas E., Drabek, The Sociology of Disaster  Fictional Explorations of Human Experiences, Routledge, 2020

Veysel Bozkurt, Deprem ve Toplum, Alfa Yayınları, İstanbul, 1999

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Tabii ve teknolojik afetleri tanır 4 4 4 5 4 4 4
2 Afetlerin sosyolojik yönünü analiz eder 5 5 5 5 5 3 3
3 Afet yönetiminde sivil toplum kuruluşlarının rolünü değerlendirir 4 4 4 4 4 4 4
4 Afetlerin uzun dönemdeki toplumsal etkileri hakkında bilgi edinir 4 4 4 4 4 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 30 30
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6