Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültür Sosyolojisi RES 537 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders,  kültür kuramı ve sosyolojisinin gelişimine olanak sağlamış Batı felsefesi düşünürlerini ve akımlarını tartışmayı hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Ders, modernliğin başlangıcından günümüze kadar olan dönemi kapsamaktadır. Bu bağlamda,  Descartes, Kant, Hegel, Marx, Romantizm, Frankfurt Okulu, Postyapısalcılık gibi düşünür ve akımlara referans verilerek tartışma yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern öznenin inşası hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Kültür kuramı ve sosyoloji alanındaki önemli düşünürlerin yaklaşımlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
3 Tarih Felsefesi hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Postyapısalcı felsefe hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 test Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Descartes ve Kartezyen öznenin İnşası
3 Kant’ta Etik ve Estetik Özne
4 Romantizm Eleştirisi
5 Hegel ve Tarih Felsefesi
6 Marx ve Siyasal İktisad Eleştirisi
7 Frankfurt Okulu ve Marksizm
8 Frankfurt Okulu
9 Frankfurt Okulu ve Modernizm
10 Benjamin´in Tarih Anlayışı
11 Pasajlar
12 Foucault ve İktidar Anlayışı
13 Deleuze ve Guattari: Kapitalizm ve Şizofreni
14 Sonuç: Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
 -Dellaloğlu Besim; Romantik Muamma, Ayrıntı.
-Dellaloğlu Besim; Benjaminia: Dil, Tarih ve Coğrafya, Ayrıntı.
-Dellaloğlu Besim; Frankfurt Okulu´nda Sanat ve Toplum, Say.
-Dellaloğlu Besim (der); Benjamin, Say.   
FICHTE, Johann Gottlieb; Foundations of Trancendental Philosophy, Cornell University Press, 1992.
-FICHTE, Johann Gottlieb; The Vacation of Man, Hackett, 1987.
-GADAMER, Hans-Georg; Truth and Method, Stagbooks,1993.
-HEGEL, G.W.F; Tinin Görüngübilimi, çev: Aziz Yardımlı, İdea, 1986.
-HEIDEGGER, Martin; “Hölderlin ve Şiirin Özü”, Hölderlin, Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997.
-HEIDEGGER, Martin; “Yurdavarış/Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995
-HEIDEGGER, Martin; Özdeşlik ve Ayrım, çev: Necati Aça, Bilim ve Sanat, Ankara, 1997.
-HEİDEGGER, Martin; “Günlük İnsan ve “Onlar” Alanı”, Çağdaş Felsefe, Bedia Akarsu, MEB, İstanbul, 1979.
-HÖLDERLIN, Friedrich; “Yurda Varış. Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995.
-HÖLDERLIN, Friedrich; Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997.
-HÖLDERLIN, Friedrich; Selected Poems and Fragments, Penguin, 1998.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Empedokles, çev: İsmet Zeki Eyüboğlu, Cumhuriyet, İstanbul, 2000.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion I, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion II, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990.
-KANT, Immanuel; Seçilmiş Yazılar, çev: Nejat Bozkurt, Remzi, İstanbul, 1984.
-KANT; Immanuel, Critique of Judgement, Oxford, 1952.
-NIETZSCHE, Friedrich; Tragedyanın Doğuşu, çev: İsmet Zeki Eyuboğlu, Say, İstanbul, 1994.
-NOVALIS, Fragmanlar, çev: Battal İnandı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987
-NOVALIS; “Geceye Övgüler”, çev: Ahmet Cemal, KİTAPLIK, sayı:42, Temmuz-Ağustos 2000.
-NOVALIS; Geceye Kasideler, çev: Melahat Togar, Oğlak, İstanbul, 1995.
-NOVALIS; Philosophical Writings, SUNY, 1997.
-SCHELLING, Friedrich; The Philosophy of Art, University of Minnesota Press, 1989.
-SCHILLER, Friedrich; Baladlar ve Şiirler, çev: Burhanettin Batıman, İstanbul Matbaası, tarihsiz.
-SCHILLER, Friedrich; İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup, çev: Melahat Özgü, MEB, Ankara, 1990.
-SCHİLLER, Friedrich; Felsefe ve Şiir, çev: Burhanettin Batıman, Yaba, İstanbul, 2001.
-SCHLEGEL, Friedrich; Philosophical Fragments, University of Minnesota Press, 1995.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; Dialectic, Scholars Press, 1996.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; Hermeneutics and Criticism, Cambridge University Press, 1998.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers, Westminster/John Knox Press, 1994.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması X
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek X
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Modern öznenin inşası hakkında bilgi sahibi olur
2 Kültür kuramı ve sosyoloji alanındaki önemli düşünürlerin yaklaşımlarını öğrenir
3 Tarih Felsefesi hakkında bilgi sahibi olur
4 Postyapısalcı felsefe hakkında bilgi sahibi olur
5 test
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6