Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Epistemoloji | FDI 608 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMAL BATAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çağdaş dini epistemolojide pek çok teori yine çağdaş epistemolojideki teorilerin bir versiyonu durumundadır. Bu çerçevede çağdaş epistemolojinin bilinmesi felsefenin ahlak, din gibi diğer alanları üzerinde doğrudan sonuçlara haizdir. |
Dersin İçeriği | Gerekçelendirilmiş Doğru İnanç Bilgi midir?; Nedensel Bilme Teorisi; Chisholm’un Cevabı; Gettier ve Epistemik Şans; Farabi ve Chisholm; İçselcilik; Temelcilik; Dışşsalcılık; Güvenilircilik; Plantinga ve Doğru İşlevselcilik; Quine ve Doğallaştırılmış Epistemoloji; Normativite ve Doğallaştırılmış Epistemoloji; Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çağdaş epistemolojiye dair temel teorileri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Temelciliğin ve bağdaşımcılığın temel iddialarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Klasik bilgi tanımındaki güçlükleri fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yeni bilgi teorilerinin dayanaklarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gerekçelendirilmiş Doğru İnanç Bilgi midir? | |
2 | Nedensel Bilme Teorisi | |
3 | Chisholm’un Cevabı | |
4 | Gettier ve Epistemik Şans | |
5 | Farabi ve Chisholm | |
6 | İçselcilik | |
7 | Temelcilik | |
8 | Dışşsalcılık | |
9 | Güvenilircilik | |
10 | Plantinga ve Doğru İşlevselcilik | |
11 | Quine ve Doğallaştırılmış Epistemoloji | |
12 | Normativite ve Doğallaştırılmış Epistemoloji | |
13 | Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji | |
14 | Klasik Epistemoloji ve Çağdaş Epistemoloji |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Batak, Kemal, Aristoteles'ten Ernest Sosa'ya ERDEM EPİSTEMOLOJİSİ, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2017). Batak, Kemal, "Epistemik Bağlamsalcılık Bakımından Bağlamsal Olmayan Bir İnsan-Tanrı İlişkisi Mümkün müdür?" DİNİN KADERİ: Çağdaş Sorunların Kıskacında Din, Abdüllatif Tüzer (ed.), (Ankara: Elis Yayınları, 2017). |
Ders Kaynakları | Epistemology: An Anthology, Ernest Sosa, Jaegwon Kim, Jeremy Fantl, Matthew McGranth (ed.), (Malden: Blackwell Publishing, 2008). Chisholm, Roderick, Theory of Knowledge, (New Jersey: Prentice-Hall, 1989). Duncan Pritchard, What is This Thing Called Knowledge, (London: Routledge, 2010). Batak, Kemal, “Aristoteles’te Entelektüel Erdemler”, Felsefe Dünyası, Sayı: 63 (2016). Batak, Kemal, “Ernest Sosa’nın Temelci ve Bağdaşımcı Gerekçelendirme Eleştirisi”, FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), Sayı: 21 (2016). Batak, Kemal, “Aristoteles'te En Yüksek Entelektüel Erdem”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 33 (2016). Batak, Kemal, “Ernest Sosa ve Gettier Problemi”, Ethos, Sayı: 9 (2), (Temmuz, 2016). Batak, Kemal, "Ernest Sosa ve Entelektüel Erdemler", Felsefe Dünyası, Sayı: 64 (2016) Batak, Kemal, “Ernest Sosa’da Hayvani Bilgi ve Tefekküri Bilgi”, Kutadgubilig, Sayı: 32 (2016). Batak, Kemal, “Ernest Sosa’nın Erdem Epistemolojisi”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 34 (2016). Batak, Kemal, “Aristoteles’in ‘Pironcu’ Probleminin Çağdaş Bir Çözümü: Ernest Sosa ve Epistemik Döngüsellik”, Kutadgubilig, Sayı: 34 (2017). Batak, Kemal, "Epistemik İçselcilik ve Dışsalcılık", Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, (2008). Kabil, Onur, Roderick M. Chisholm ve Alvin Goldman Bağlamında Çağdaş Bilgi Felsefelerinde Haklılandırma Sorunu, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
4 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
5 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
7 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
8 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | ||||||
9 | Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. | ||||||
10 | Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. | ||||||
11 | Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çağdaş epistemolojiye dair temel teorileri bilir | |||||||||||
2 | Temelciliğin ve bağdaşımcılığın temel iddialarını analiz eder | |||||||||||
3 | Klasik bilgi tanımındaki güçlükleri fark eder | |||||||||||
4 | Yeni bilgi teorilerinin dayanaklarını tartışır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 70 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Seminer) | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |