Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Engellilik Yönetimi | CSS 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERDAR ORHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Elif Alp |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Engelli kavramı, Batı dünyasında tarihi süreçte engellilerin durumu, Türk toplumunda tarihi süreçte engellilerin durumu. |
Dersin İçeriği | Engellilerin hakları ve mevcut durum |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Avrupada ve dünyada engelliler politikasının oluşumu | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türkiye de engelliler politikasının oluşumu | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Engelli kavramı, tanım ve nüfus içindeki yeri | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Engellilerin çalışma hayatındaki mevcut durumları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Engellilerin Sosyal Güvenlik Hakları | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Sosyal hayatta engelleri kaldırmaya yönelik politikalar | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engelli kavramı ve önemi | |
2 | AB ve dünya literatüründe engelli kavramı ve boyutları | |
3 | Türk çalışma ve sağlık mevzuatına göre engelli tanım | |
4 | Türk mevzuatının dünya uygulamalarıyla karşılaştırılması | |
5 | Engellilerin çalışma hayatındaki durumu | |
6 | Engellilerin çalışma hayatına girmesinin önündeki engeller ve önleyici politikalar | |
7 | Engelli çalışanların sosyal güvenliği ve prim oranlarının tespiti | |
8 | Engelli çalıştırmaya yönelik pozitif ayrımcılık | |
9 | Engelli gençler yönelik mesleki ve çıraklık eğitimi | |
10 | Vize | |
11 | Engellilere yönelik olarak pasif istihdam politikası mı aktif istihdam politikası mı | |
12 | Engelli dostu eğitim politikaları | |
13 | Engellilere yönelik ergonomik çalışma ortamı dizaynı | |
14 | Engelsiz mimari |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | AYSOY, Mehmet (2004), Özürlüler Politikası: Avrupa Birliği Sürecinde, Açı Kitapları Birleşmiş Milletler, Özürlü Kişilerin Hakları Sözleşmesi COLKER, Ruth (2007), The Law of Disability Discrimination, 6th ed. – Newark, N.J. : LexisNexis Matthew Bender KAZKAYASI, Mustafa (2006), Özürlüler Kanunu ve İlgili Mevzuat, Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Ankara MEŞHUR, H.F.Alkan (2004), Engellilerin Çalışma Yaşamına Katılma Gereği ve Uygulanan İstihdam Politikalarının Değerlendirilmesi, Öz-Veri, Cilt:1, Sayı:2, s:176-193 SEYYAR, Ali (2000), Sosyal Siyaset Açısından Özürlülüğe Karşı Mücadele, Türdav Yayaınları, İstanbul SEYYAR, Ali (2001), Sosyal Siyaset Açısından Özürlüler Politikası, Türdav Yayaınları, İstanbul SEYYAR, Ali (2006), Özürlülere Adanmış Sosyal Politika Yazıları, Adapazarı Büyükşehir Belediyesi Türkiye Özürlüler Araştırması, D.İ.E. UŞAN, M.Fatih (2004), Kamu ve Özel Sektör Açısından Özürlü İşçi İstihdamı, Öz-Veri, Cilt:1, Sayı:2, s:218-256 YILMAZ, Zühal (2004), Çalışan Özürlülerin İş Yaşamında Karşılaştıkları Sorunlar ve Bunları Etkileyen Etmenler, Öz-Veri, Cilt:2, Sayı:2, s:193-218 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | ||||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | ||||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | ||||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | X | |||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | ||||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | ||||||
10 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Avrupada ve dünyada engelliler politikasının oluşumu | 5 | |||||||||
2 | Türkiye de engelliler politikasının oluşumu | 5 | |||||||||
3 | Engelli kavramı, tanım ve nüfus içindeki yeri | 5 | |||||||||
4 | Engellilerin çalışma hayatındaki mevcut durumları | 5 | |||||||||
5 | Engellilerin Sosyal Güvenlik Hakları | 5 | |||||||||
6 | Sosyal hayatta engelleri kaldırmaya yönelik politikalar | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |