Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ab ve Türkiye Karşılaştırmalı Sosyal Politika | CSS 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CİHAN SELEK ÖZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CİHAN SELEK ÖZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Meryem Kaytan |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Sosyal politika alanı AB’ye uyum sürecinin vazgeçilmez bir parçasıdır ve gerek Katılım Ortaklığı Belgelerinde gerekse de İlerleme Raporlarında önemli bir yere sahiptir. Türkiye de AB’ye üyelik yolunda sosyal politikalarını AB standartlarına göre şekillendirmeye çalışmaktadır. Bu çerçevede AB’nin sosyal politikaya bakışı ve uygulamaları Türkiye için bir kılavuz niteliği taşımaktadır. Bu dersin amacı, AB’nin sosyal politika anlayışı ve uygulamalarını tartışmak ve Türkiye ile karşılaştırmaktır. |
Dersin İçeriği | AB´nin kuruluş tarihçesi, organları, karar alma süreci, AB sosyal politikalar tarihi, AB içerisindeki refah rejimleri, AB ve Türkiye´de işsizlik ve istihdam politikaları, yoksulluk ve sosyal dışlanma, çalışma hayatında kadın-erkek eşitliği, iş sağlığı ve güvenliği, endüstri ilişkileri, sosyal diyalog, çevre, eğitim, sağlık, konut politikaları, çocuk refahı, yaşlı refahı, genç işsizliği, engelli hakları, sığınmacı-mülteci politikaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | AB´nin kuruluş tarihçesi, kuruluş nedenleri ve genişleme sürecini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | AB´nin temel ve yardımcı organları ile karar alma süreci hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Ekonomik ve siyasal bütünleşmenin ötesinde AB´nin sosyal bütünleşme sürecinin kökenleri, evrimi ve bugünkü durumunu etraflıca analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | AB içerisindeki refah rejimlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | AB´de çeşitli alanlardaki sosyal politikaların bütünleşmedeki rolünün önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Türkiye-AB ilişkilerinin sosyal politikalar boyutu irdelenir ve bu bağlamda eleştirel bakış açısı kazanarak eksiklikler ve aksaklıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | AB´nin kuruluş tarihçesi, kuruluş nedenleri ve genişleme süreci | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
2 | AB´nin temel ve yardımcı organları ile karar alma süreci | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
3 | AB´nin sosyal bütünleşme sürecinin kökenleri, evrimi ve bugünkü durumu | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
4 | AB´nin sosyal bütünleşme sürecinin kökenleri, evrimi ve bugünkü durumu | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
5 | AB içerisindeki refah rejimleri | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
6 | AB ve Türkiye´de işsizlik ve istihdam politikaları | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
7 | AB ve Türkiye´de yoksulluk ve sosyal dışlanma | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
8 | AB ve Türkiye´de çalışma hayatında kadın-erkek eşitliği | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
9 | Vize | |
10 | AB ve Türkiye´de iş sağlığı ve güvenliği | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
11 | AB ve Türkiye´de sosyal diyalog | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
12 | AB ve Türkiye´de yaşlılara yönelik sosyal politikalar | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
13 | AB ve Türkiye´de çocuk refahı alanı | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
14 | AB ve Türkiye´de eğitim politikaları | Cihan Selek Öz, AB'de Sosyal Politika Basılmamış Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Selek-Öz, Cihan (2021), Avrupa Birliğinde Sosyal Politika, Değişim Yayınları, Sakarya. |
Ders Kaynakları | Selek-Öz, Cihan (2021), Avrupa Birliğinde Sosyal Politika, Değişim Yayınları, Sakarya. Özcüre, Gürol (2010), Avrupa Birliği’nin Sosyal Politikası ve Türkiye, Derin Yayınları, İstanbul. Ceylan Ataman, Berrin (2010), Türkiye´nin Adaylık Sürecinde Avrupa Birliği İstihdam ve Sosyal Politikası, Siyasal Kitabevi, Ankara. Çelik, Aziz (2008), AB Sosyal Politikası Uyum Sürecinin Uyumsuz Alanı, II. Baskı, Kitap Yayınevi, İstanbul. Koray, Meryem (2005), Avrupa Toplum Modeli, İmge Yayınevi, Ankara. Hekimler, Alpay (2004), AB-Türkiye&Endüstri İlişkileri, Beta Basım, İstanbul. Aykaç, Mustafa ve Zeki Parlak (2003), Tüm Yönleriyle Türkiye-AB İlişkileri, Elif Kitabevi, İstanbul. Güncel makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X | |||||
10 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | AB´nin kuruluş tarihçesi, kuruluş nedenleri ve genişleme sürecini tartışır | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
2 | AB´nin temel ve yardımcı organları ile karar alma süreci hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
3 | Ekonomik ve siyasal bütünleşmenin ötesinde AB´nin sosyal bütünleşme sürecinin kökenleri, evrimi ve bugünkü durumunu etraflıca analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
4 | AB içerisindeki refah rejimlerini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
5 | AB´de çeşitli alanlardaki sosyal politikaların bütünleşmedeki rolünün önemini kavrar | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
6 | Türkiye-AB ilişkilerinin sosyal politikalar boyutu irdelenir ve bu bağlamda eleştirel bakış açısı kazanarak eksiklikler ve aksaklıkları analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |