Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Örgütler, İnsanlar ve Toplum | IKY 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yunus Yiğit |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern dünyanın örgütsel bir dünya olduğu gerçeğinden hareketle örgütlerin toplumsal hayata olan makro anlamdaki etkileriyle ve mikro anlamda örgütlerle bireyler arasındaki ilişkilerin incelenmesi dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste ilk 8 hafta daha ziyade kuramsal yaklaşımlar ele alınacaktır. Daha sonra ise örgütsel hayatı etkileyen dış faktörler üzerinde yoğunlaşılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örgüt kuramı alanında ortaya çıkan gelişmeleri aktarır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Klasik örgüt kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Neo-klasik örgüt kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Koşul bağımlılık kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Kaynak bağımlılığı kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Örgütsel ekoloji kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Yeni kuramsılcılık kuramını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Post-Modernizm ve eleştirel kuramı değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Foucault ve örgütleri ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
10 | Örgütlerde güç ve otoriteyi değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern toplum ve örgütler; Bürokrasi (Marx, Weber ve Michels) | Giddens, A. (2000), Sosyoloji,), Ankara: Ayraç, ss:303-309,Mouzelis, N.P (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, B. (2004) Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 19-70 ve 70-98. |
2 | Klasik örgüt kuramı | Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss. 120-144,Mouzelis, N.P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, Konya: Çizgi Kitabevi, ss:101-120. |
3 | Neo-Klasik Örgüt Kuramı | Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss. 146-155,Mouzelis, N.P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi: Modern Teorilerin Analizi, çev: H.Bahadır Akın, Konya: Çizgi Kitabevi, ss:121-147 |
4 | Koşul Bağımlılık | |
5 | Kaynak Bağımlılığı | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
6 | Örgütsel Ekoloji | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
7 | Yeni Kurumsalcılık | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
8 | Postmodernizm ve Eleştirel Kuram | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
9 | Foucault ve Organizasyonlar | Keith, G (2003) Çalışma Sosyolojisi, Alfa, İstanbul, s. 171-175, David, L (1997), Elektronik Göz, Sarmal Yayınevi, İstanbul, ss. 167-189, Yıldırım, E. (2000), Disiplinsel Güç ve Organizasyonlar, Prof.Dr.Nusret Ekine Armağan içinde, Ankara: TUHİS. |
10 | ARASINAV | Sargut, S. ve Ş.Özen (2007), Örgüt Kuramları, Ankara: İmge |
11 | Bilgi Toplumu, Ağsı toplum yaklaşımları; yeni ekonomi ve çalışma hayatı, küreselleşme | Krishan, K. (1999), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, çev. Mehmet Küçük, Dost Kitabevi, Ankara, ss. 19-52,Yıldırım, E. (2001) Manuel Castellsin Ağsı Toplum Yaklaşımı, Bilgi ve Toplum, sayı 3, ss. 229-236. |
12 | Güç, Otorite ve Liderlik | Bayraktaroğlu, S. (2000), Klasik Örgütsel Güç Kuramlarından Cleggin Güç Devreleri Yaklaşımına, Bilgi, sayı 2, ss. 109-123, Koçel, T. (1998), İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta, ss: 382-392. |
13 | Örgütlerde gruplar ve çatışma | Ergin, C. (2000), Türkiyede Örgütlerde Çatışmaların Çözümlenmesine İlişkin Çalışmalar, Türkiyede Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları, Z.Aycan (der.) içinde, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, ss: 261-25 |
14 | Kültür ve örgütler | Aycan, Z. ve. Kanungo R.N (2000), Toplumsal Kültürün Kurumsal Kültür ve İnsan Kaynakları Uygulamaları Üzerine Etkileri, Türkiyede Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları, Z.Aycan (der.) içinde, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, ss: 25 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Giddens, A. (2000), Sosyoloji, (ss:303-320 arası), Ankara: Ayraç |
Ders Kaynakları | Budd, W., John, (2016), Çalışma Düşüncesi, (Çev. Fuat Man), Ayrıntı Yayınları, İstanbul Dikmen, Alpay (2013) Makine, İş, Kapitalizm ve İnsan, Pratika, AnkaraDavid, L. (1997), Elektronik Göz, Sarmal Yayınevi, İstanbul, Keith, G. (2003) Çalışma Sosyolojisi, Alfa, İstanbul, Strangleman, T., Warren, T. (2015), Çalışma ve Toplum, (Çev. Fuat Man), Nobel yayıncılık, Ankara
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | ||||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | ||||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | ||||||
10 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Örgüt kuramı alanında ortaya çıkan gelişmeleri aktarır | ||||||||||
2 | Klasik örgüt kuramını yorumlar | ||||||||||
3 | Neo-klasik örgüt kuramını yorumlar | ||||||||||
4 | Koşul bağımlılık kuramını yorumlar | ||||||||||
5 | Kaynak bağımlılığı kuramını yorumlar | ||||||||||
6 | Örgütsel ekoloji kuramını yorumlar | ||||||||||
7 | Yeni kuramsılcılık kuramını yorumlar | ||||||||||
8 | Post-Modernizm ve eleştirel kuramı değerlendirir | ||||||||||
9 | Foucault ve örgütleri ilişkilendirir | ||||||||||
10 | Örgütlerde güç ve otoriteyi değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 25 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |