Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma İstatistikleri | IKY 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ELİF ALP |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ELİF ALP, |
Dersin Yardımcıları | ARş. Gör. Bünyamin Yasin ÇAKMAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, araştırma konusu ile ilgili bilgileri doğru biçimde elde etme, |
Dersin İçeriği | Bu derste, istatistikle ilgili temel kavramlar, veriler için tanımlayıcı ölçüler, verilerin tablo ve grafiklerle özetlenmesi, olasılık ve olasılık dağılımları, örnekleme, istatistiksel tahmin ve hipotez testleri, parametrik olmayan testler, regresyon ve korelasyon analizi, zaman serileri analizi ve indeks konularına değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistik yöntembilimini açıklar, ne zaman ve nasıl kullanılacağını tanımlar, araştırma konusu ile ilgili veriyi elde etme yollarını bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Veriyi tasvir etmek için tablo, şekil ve grafik hazırlar, nasıl yapılacağını gösterir, örnek problem çözer, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Merkezi eğilim ölçülerini, değişkenlik ölçülerini, asimetri ve basıklık ölçülerini hesaplar ve kullanır, veri yapısını analiz eder, araştırılan olayı açıklar, tasvir eder ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Araştırma kapsamında örnekleme yöntemini belirler, optimal örnek büyüklüğünü hesaplar, örnek istatistiklerini hesaplar, örneklemenin hatasını ölçer, örnek istatistiği yardımıyla yığın parametrelerini tahmin eder,tahminde örnek büyüklüğünü dikkate alır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Araştırma konusu ile ilgili araştırma hipotezini kurar, testin şeklini ve yönünü belirler, hipotezler için kabul ve ret bölgelerini gösterir, örneklem yardımıyla test istatistiğini hesaplar, Ho hipotezi için kabul/ret kararı verir, sonucu değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Kategorik veriler için değişkenler arasında bağımsızlık testi yapar, hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | İki değişken arasında ilişki olup olmadığını araştırır,ilişkinin anlamlı olup olmadığını belirler,anlamlı bir ilişki varsa ilişkinin modelini formüle eder,değişkenlerden biri ile diğerini tahmin eder,tahminin belli bir olasılık düzeyine göre yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Zaman serisine en uygun tahmin denklemini belirler, tahmin denklemini kullanarak projeksiyon yapar, tahminler için yapılan hatayı ölçer, belli bir olasılık düzeyinde tahmin aralığını belirler, elde ettiği sonucu yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Fiyat ve miktarlardaki nispi değişmeleri ölçer, ölçüm sonuçlarını yorumlar, ekonomik göstergeleri irdeler, reel ücretleri hesaplar, indeksleri deflatör olarak kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistik Temel Kavramları | Özkan, Y.(2008), bölüm 1 |
2 | Veri, Değişken ve Ölçme Türleri | Özkan, Y.(2008), bölüm 1 |
3 | Tablo ve Grafik Yapım Yöntem | Özkan, Y.(2008), bölüm 2,3 |
4 | Ortalamalar | Özkan, Y.(2008), Bölüm 4 |
5 | Değişkenlik, asimetri ve basıklık ölçüleri | Özkan, Y.(2008), Bölüm 5,6 |
6 | Olasılık teorisi ve olasılık dağılımları | Özkan, Y.(2008), bölüm 7 |
7 | Kesikli ve sürekli olasılık dağılımları | Özkan, Y.(2008), bölüm 8,9 |
8 | Örnekleme Yöntemleri ve İstatistik Tahmin | Özkan, Y.(2008), bölüm 10 |
9 | ARASINAV | |
10 | Hipotez Testi ve karar alma | Özkan, Y.(2008), bölüm 13 |
11 | Parametrik Olmayan Testler | Özkan, Y.(2008), bölüm 15 |
12 | Regresyon ve Korelasyon Analizi | Özkan, Y.(2008), bölüm 16 |
13 | Zaman Serileri Analizi | Özkan, Y.(2008), bölüm 17 |
14 | İndeksler | Özkan, Y.(2008), bölüm 19 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özkan, Yılmaz, Uygulamalı İstatistik II, Sakarya Kitabevi, 2007 |
Ders Kaynakları | Newbold, Paul (4. Basımdan çeviren Ü. Şenesen) (2000), İşletme ve İktisat için İstatistik, Literatür Yayıncılık, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | ||||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | X | |||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | ||||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | ||||||
10 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İstatistik yöntembilimini açıklar, ne zaman ve nasıl kullanılacağını tanımlar, araştırma konusu ile ilgili veriyi elde etme yollarını bilir, | 5 | 5 | 5 | |||||||
2 | Veriyi tasvir etmek için tablo, şekil ve grafik hazırlar, nasıl yapılacağını gösterir, örnek problem çözer, | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | Merkezi eğilim ölçülerini, değişkenlik ölçülerini, asimetri ve basıklık ölçülerini hesaplar ve kullanır, veri yapısını analiz eder, araştırılan olayı açıklar, tasvir eder ve yorumlar. | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Araştırma kapsamında örnekleme yöntemini belirler, optimal örnek büyüklüğünü hesaplar, örnek istatistiklerini hesaplar, örneklemenin hatasını ölçer, örnek istatistiği yardımıyla yığın parametrelerini tahmin eder,tahminde örnek büyüklüğünü dikkate alır | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Araştırma konusu ile ilgili araştırma hipotezini kurar, testin şeklini ve yönünü belirler, hipotezler için kabul ve ret bölgelerini gösterir, örneklem yardımıyla test istatistiğini hesaplar, Ho hipotezi için kabul/ret kararı verir, sonucu değerlendirir | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | Kategorik veriler için değişkenler arasında bağımsızlık testi yapar, hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | 5 | 5 | 5 | |||||||
7 | İki değişken arasında ilişki olup olmadığını araştırır,ilişkinin anlamlı olup olmadığını belirler,anlamlı bir ilişki varsa ilişkinin modelini formüle eder,değişkenlerden biri ile diğerini tahmin eder,tahminin belli bir olasılık düzeyine göre yorumlar | 5 | 5 | 5 | |||||||
8 | Zaman serisine en uygun tahmin denklemini belirler, tahmin denklemini kullanarak projeksiyon yapar, tahminler için yapılan hatayı ölçer, belli bir olasılık düzeyinde tahmin aralığını belirler, elde ettiği sonucu yorumlar. | 5 | 5 | ||||||||
9 | Fiyat ve miktarlardaki nispi değişmeleri ölçer, ölçüm sonuçlarını yorumlar, ekonomik göstergeleri irdeler, reel ücretleri hesaplar, indeksleri deflatör olarak kullanır. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |