Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Kuramları ADE 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHARREM TOSUN
Dersi Verenler Prof.Dr. MUHARREM TOSUN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Dudu UYSAL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Edebiyat kuramlarını felsefi bakış açıları ve tüm ayrıntıları ile incelermek.
Dersin İçeriği Edebiyat teorilerinden Pozitivizm, Formalizm, Hermeneutik, Alımlama Estetiği, Yapısalcılık, Psikolojik-Sosyal, Tarihsel yaklaşım, Metinlerarasılık, Söylem analizi gibi 12 kuram üzerinde durulur ve incelenir. Edebiyat eserleri ilgili kuramlarla incelenir, tartışılır ve yorumlanır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski ve yeni edebiyat kuramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
2 Eski ve yeni edebiyat kuramları arasındaki bağlantıları çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
3 Topluma, yazara, esere, okura yönelik eleştiri teknikleri uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Kuramlar doğrultusunda edebiyat eserlerini örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Kuramlar doğrultusunda eser analizi yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
6 Edebiyat eserleri üzerinde değerlendirme, yorum ve eleştiri yapar. Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyat ve Sanat
2 Dış dünyaya dönük eleştiri
3 Tarihi / Sosyal Eleştiri
4 Ekonomik sınıfsal eleştiri
5 Anlatımda Yaratıcılık
6 Yazara Dönük Eleştiri
7 Yazarın Psikolojisi ve Bireyselliği
8 Psiko - Analiz ve Eleştiri
9 Yeni Eleştiri: İçerik ve Biçim Açısından
10 Rus Biçimciliği
11 Esere Dönük Eleştiri
12 Yapısal Eleştiri
13 Okura Dönük Eleştiri
14 Alımlama Estetiği
Kaynaklar
Ders Notu Manon Maren-Grisebach (1979) Çev. Arif Ünal,Edebiyat Biliminin Yöntemleri, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara, 1995
Ders Kaynakları [2] Allkemper, Alo (2007), Literaturwissenschaft, UTB, Stuttgart
[3] MORAN, Berna (2006), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul.
[4] BAYTEKİN, Binnaz (2006), Kuramsal ve Uygulamalı Karşılaştırmalı Edebiyat Bilim, Sakarya Kitapevi, Sakarya.
[5] GÜRSEL, Aytaç (2003), Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul.
[6] ELBİR, Bilal (2006), Edebiyat Bilgi ve Kuramları, Pegema Yayınları, Ankara.
[7] MEIN, Georg (2009), Literaturtheorien und –methoden, Akademie-Verlag, Berlin.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. X
4 Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. X
5 Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Eski ve yeni edebiyat kuramlarını tanımlar.
2 Eski ve yeni edebiyat kuramları arasındaki bağlantıları çözümler.
3 Topluma, yazara, esere, okura yönelik eleştiri teknikleri uygular.
4 Kuramlar doğrultusunda edebiyat eserlerini örnekler.
5 Kuramlar doğrultusunda eser analizi yapar.
6 Edebiyat eserleri üzerinde değerlendirme, yorum ve eleştiri yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6