Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme, Muayene ve Norm Sistemleri | KAL 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | --- |
Önerilen Seçmeli Dersler | -- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünyada 16. yüz yılda başlayan Sanayileşme sürecine paralel olarak hız kazanan bilimsel ve teknolojik gelişmeler, ortak birimler ve ölçme teknikleri kullanılmasını zorunlu kılmıştır. Mal ve hizmet üretiminde ortak standart oluşturma zorunluluğu çeşitli normların geliştirilmesi sürecini beraberinde getirmesine rağmen, küreselleşen dünya ekonomisinde hala farklı birim sistemleri ve normlar kullanılmaya devam edilmektedir. ISO, EN gibi uluslar arası normların yanında DIN, ASTM, AISI, SAE ve TSE gibi birçok ulusal normların kullanılmaya devam edildiği günümüzde, çeşitli norm ve standartların eş değerliği konularının özellikle mühendisler tarafından çok iyi bilinmesi gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Birim sistemleri ve tarihçesi, Ölçme prensipleri ve ölçekler, Toleranslar ve tanımları, Uluslar arası normlar, yaygın ulusal normlar, Endüstri normları, Sertifikalar ve deklarasyonlar, Kalite standartlarının belirlenmesi, Standartların ve Normların ulusal ve uluslar arası anlaşmalardaki önemi ve bağlayıcılığı. Ulusal ve uluslar arası denetleme kuruluşları, Denetleme süreçleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Birim sistemlerinin tarihsel gelişimini ve gerekliliğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Ölçmenin temel prensipleri ve yöntemlerini bilir ve uygular | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Ölçülen büyüklükler ile istenen büyüklükler arasındaki sapmaları belirler, hesaplar ve kıyaslar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Uluslar arası normların varlığını, gerekliliğini ve uyulması zorunluğunu kavrar | Anlatım, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Yaygın ulusal normların önemini anlar, Birçok ulusal normların uluslar arası normlarda eş değerinin olduğunu bilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
6 | Endüstri nonlarının gerekliliğini ve küresel pazar için önemini bilir | Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
7 | ISO, EN, ASTM normlarına ulaşabilir, kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Numune alma yöntemlerini bilir ve uygular | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Sürekli ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
10 | Sınıflandırma ve kalite belirleme süreci oluşturur ve denetler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Tahribatlı muayeneler yapabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
12 | Tahribatsız muayeneler yapabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
13 | Kalite standartları belirler ve sertifikalandırma sürecini yönetebilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
14 | Akreditasyon süreci yönetebilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
15 | Kalite ölçme ve değerlendirme süreci yönetebilir | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Birim sistemleri ve tarihçesi | |
2 | Ölçekler, ölçme prensipleri ve yöntemleri | |
3 | Tolerans belirleme ve tanımlama kriterleri | |
4 | Uluslar arası normlar | |
5 | Yaygın ulusal normlar | |
6 | Endüstri normları | |
7 | ISO, EN, ASTM normlarından örneklerNumune alma yöntemleri | |
8 | Numune alma yöntemleri | |
9 | Sürekli ölçme ve değerlendirme yöntemleri | |
10 | Sınıflandırma ve kalite belirleme süreci | |
11 | Tahribatlı muayeneler | |
12 | Tahribatsız muayeneler | |
13 | Kalite standartları ve sertifikalar | |
14 | Akreditasyon |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Doç. Dr. Mustafa özdemir ders slaytları |
Ders Kaynakları | 1. Aydın. Ö. “ Mühendislik Ölçmeleri Ders Notları” YÜ 1983 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Birim sistemlerinin tarihsel gelişimini ve gerekliliğini bilir. | ||||||
2 | Ölçmenin temel prensipleri ve yöntemlerini bilir ve uygular | ||||||
3 | Ölçülen büyüklükler ile istenen büyüklükler arasındaki sapmaları belirler, hesaplar ve kıyaslar | ||||||
4 | Uluslar arası normların varlığını, gerekliliğini ve uyulması zorunluğunu kavrar | ||||||
5 | Yaygın ulusal normların önemini anlar, Birçok ulusal normların uluslar arası normlarda eş değerinin olduğunu bilir | ||||||
6 | Endüstri nonlarının gerekliliğini ve küresel pazar için önemini bilir | ||||||
7 | ISO, EN, ASTM normlarına ulaşabilir, kullanabilir | ||||||
8 | Numune alma yöntemlerini bilir ve uygular | ||||||
9 | Sürekli ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular | ||||||
10 | Sınıflandırma ve kalite belirleme süreci oluşturur ve denetler | ||||||
11 | Tahribatlı muayeneler yapabilir | ||||||
12 | Tahribatsız muayeneler yapabilir | ||||||
13 | Kalite standartları belirler ve sertifikalandırma sürecini yönetebilir | ||||||
14 | Akreditasyon süreci yönetebilir | ||||||
15 | Kalite ölçme ve değerlendirme süreci yönetebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |