Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bitki Stres Fizyolojisi | BIY 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ DOĞRU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bitki büyüme ve gelişmesi ile ürün miktarı ve kalitesi üzerinde olumsuz etkilere neden olan farklı stres faktörlerinin bitki metabolizmasında neden olduğu değişimlerin tanımlanması, stres toleransı ve duyarlılığının temel özelliklerinin incelenmesi, bitkilerin strese toleranslı veya duyarlılığının araştırılmasında kullanılan önemli parametrelerin kavranmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Stresin tanımı ve sınıflandırılması, bitkilerin stres faktörlerinden etkilenme derecelerini belirleyen faktörler, düşük ve yüksek sıcaklık stresi, tuz stresi, kuraklık stresi, sel veya aşırı su stresi, mineral madde stresi, allelokimyasal stres, stres faktörleri arasındaki etkileşim, stres toleransı ve strese duyarlılık, stres adaptasyonu, aklimasyon (uyum) ve çapraz tolerans, stres fizyolojisinde kullanılan parametreler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Stresin tanımı ve sınıflandırılması | Anlatım, | |
2 | Stresin bitki üzerindeki etkilerini belirleyen faktörler | Anlatım, | |
3 | Yüksek sıcaklık stresi | Anlatım, | |
4 | Düşük sıcaklık stresi | Anlatım, | |
5 | Tuz stresi | Anlatım, | |
6 | Kuraklık stresi | Anlatım, | |
7 | Sel veya aşırı su stresi | Anlatım, | |
8 | Mineral madde stresi | Anlatım, | |
9 | Sınav | Anlatım, | |
10 | Allelokimyasal stres | Anlatım, | |
11 | Stres faktörleri arasındaki etkileşim | Anlatım, | |
12 | Stres toleransı ve strese duyarlılık | Anlatım, | |
13 | Stres adaptasyonu, aklimasyon (uyum) ve çapraz tolerans | Anlatım, | |
14 | Stres fizyolojisinde kullanılan parametreler | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
15 | Genel değerlendirme | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Stresin tanımı ve sınıflandırılması | |
2 | Stresin bitki üzerindeki etkilerini belirleyen faktörler | |
3 | Yüksek sıcaklık stresi | |
4 | Düşük sıcaklık stresi | |
5 | Tuz stresi | |
6 | Kuraklık stresi | |
7 | Sel veya aşırı su stresi | |
8 | Mineral madde stresi | |
9 | Allelokimyasal stres | |
10 | Stres faktörleri arasındaki etkileşim | |
11 | Stres toleransı ve strese duyarlılık | |
12 | Stres adaptasyonu, aklimasyon (uyum) ve çapraz tolerans | |
13 | Stres fizyolojisinde kullanılan parametreler | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Levit J. Responses of Plant to Environmental Stresses, Vol 1, (1980), Academic Pres, New York. 2) Hale M. G., Orcutt D. M. Physiology of Plants under Stres (1987), John Wiley&Sons, New York. 3) Smallwood M. F., Calvert C. M., Bowles D. J. Plant Responses to Environmental Stres (1999) BIOS Publisher, Oxford. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Stresin tanımı ve sınıflandırılması | ||||||
2 | Stresin bitki üzerindeki etkilerini belirleyen faktörler | ||||||
3 | Yüksek sıcaklık stresi | ||||||
4 | Düşük sıcaklık stresi | ||||||
5 | Tuz stresi | ||||||
6 | Kuraklık stresi | ||||||
7 | Sel veya aşırı su stresi | ||||||
8 | Mineral madde stresi | ||||||
9 | Sınav | ||||||
10 | Allelokimyasal stres | ||||||
11 | Stres faktörleri arasındaki etkileşim | ||||||
12 | Stres toleransı ve strese duyarlılık | ||||||
13 | Stres adaptasyonu, aklimasyon (uyum) ve çapraz tolerans | ||||||
14 | Stres fizyolojisinde kullanılan parametreler | ||||||
15 | Genel değerlendirme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |