Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ornitolojinin Esasları | BIY 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersler yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünya ekosisteminin en aktif ve gözlenebilir gruplarından bir olan Aves sınıfı ile ilgili lisans üstü düzeyde bilgi birikimine sahip olmak ve bunları kullanabilmek. |
Dersin İçeriği | Aves sınıfı ile ilgili genel morfolojik ve anatomik özellikler, temel davranış şekilleri, yayılışları ve sınıflandırma temelleri ile sınıflandırmada önemli karakterler. Ayrıca tür tayin anahtarı ile birlikte Aves sınıfının familyaları, cinsleri ve türleri hakkında bilgiler. Bunun yanında ülkemizde yaşayan kuş türlerinin göç ve koruma statüleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aves sınıfının genel özellikleri kavramak | Anlatım, | |
2 | Aves sınıfının sistematiği yapabilmek | Anlatım, | |
3 | Kuşları araştırma yöntemlerini kavramak | Anlatım, | |
4 | Kuşlarda sistemleri ve çalışma özelliklerini kavramak | Anlatım, | |
5 | Kuş göçlerini ve yöntemlerini kavramak | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aves sınıfının genel özellikleri | Öğrencilerin Aves (kuşlar) sınıfının temel morfolojik, fizyolojik ve ekolojik özellikleri hakkında genel bilgi edinmeleri önerilir. Kuşların iskelet yapısı, tüylerin işlevleri, solunum sistemi ve uçmaya adaptasyonları üzerine kaynaklardan ön okuma yapmaları faydalı olacaktır |
2 | Aves sınıfının sistematiği | Öğrencilerin Aves sınıfının taksonomik yapısı, başlıca kuş takımları ve aileleri hakkında temel bilgi edinmeleri önerilir. Kuşların sınıflandırılmasında kullanılan kriterler ve modern filogenetik yaklaşımlar hakkında kısa bir araştırma yapmaları faydalı olacaktır. |
3 | Kuşları araştırma yöntemleri | Öğrencilerin kuşların araştırılmasında kullanılan temel yöntemler ve teknikler hakkında bilgi edinmeleri önerilir. Kuş gözlem teknikleri, popülasyon sayımı, bantlama, biyoakustik kayıtlar ve fotoğrafçılık gibi yöntemleri içeren kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
4 | Teşhis metodları | Öğrencilerin kuşların teşhisinde kullanılan temel yöntemler hakkında bilgi edinmeleri önerilir. Morfolojik özellikler, tüy desenleri, sesli tanımlama ve davranış gözlemi gibi teşhis tekniklerini içeren kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
5 | Populasyon yoğunluğunu tespit metodları | Öğrencilerin kuş popülasyon yoğunluğunu belirlemek için kullanılan temel yöntemler hakkında bilgi edinmeleri önerilir. Nokta sayımı, transect (çizgi) sayımı, mark-recapture (işaretle-yakala) teknikleri ve diğer popülasyon izleme yöntemlerini içeren kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
6 | Kuş göçlerini çalışma metotları | Öğrencilerin kuş göçlerini incelemek için kullanılan yöntemler hakkında bilgi edinmeleri önerilir. Göç izleme teknikleri, radar ve uydu takip sistemleri, bantlama çalışmaları, biyoakustik kayıtlar ve göç rotalarının analizi gibi konuları içeren kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
7 | Kuşların iskelet sistemi | Öğrencilerin kuşların iskelet sistemi yapısı hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. Hafif ve dayanıklı yapısı, uçuşa adaptasyonları, kemik çeşitleri ve önemli kemiklerin işlevleri üzerine kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
8 | Deri ve deri oluşumları | Öğrencilerin kuşların deri yapısı ve deri oluşumları hakkında bilgi edinmeleri önerilir. Tüylerin yapısı, tüy çeşitleri, tüylerin işlevleri ve deri üzerindeki diğer oluşumlar (gaga, pençe gibi) hakkında kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Sindrim sistemi | Öğrencilerin kuşların sindirim sistemi yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. Yemek alımı, sindirim organları (gaga, yemek borusu, mide, bağırsaklar) ve besinlerin sindirimi süreçleri hakkında kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
11 | Üreme sistemi | Öğrencilerin kuşların üreme sistemi yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. Erkek ve dişi üreme organları, çiftleşme davranışları, yumurtlama süreci ve yavru bakımı ile ilgili kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
12 | Dolaşım sistemi | Öğrencilerin kuşların dolaşım sistemi yapısı ve fonksiyonları hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. Kalp yapısı, kan damarları, kan dolaşımı ve oksijen taşınımı süreçleri üzerine kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
13 | Endokrin sistem | Öğrencilerin kuşların endokrin sistemi ve hormonların görevleri hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. Hormonların büyüme, gelişme, üreme ve metabolizma üzerindeki etkileri ile ilgili kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
14 | İklim değişikliği ve kuşlar | Öğrencilerin iklim değişikliğinin kuşların yaşam alanları, göç kalıpları ve popülasyon dinamikleri üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinmeleri önerilir. Güncel araştırmalar ve örnek vakalar üzerinden konuyu incelemeleri faydalı olacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Baran İ., Yılmaz İ., 1984, Ornitoloji Dersleri, Ege Üniversitesi Basımevi, 321 s., Bornova-İzmir |
Ders Kaynakları | 2. Kiziroğlu İ., 1989, Türkiye Kuşları, O.G.M. Basımevi., 314 s., Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aves sınıfının genel özellikleri kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Aves sınıfının sistematiği yapabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Kuşları araştırma yöntemlerini kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Kuşlarda sistemleri ve çalışma özelliklerini kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Kuş göçlerini ve yöntemlerini kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |