Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Düşünce | IKT 638 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER KARAOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İktisadi Düşünce tahlilini kadim dönemler iktisadi hayata ve kavramlara dair erken düşünceler, Ortaçağ Avrupası ve Doğu dünyasında iktisadi düşünce, modern dönem ve sonrası iktisadi düşünceler üzerinden izlemek. |
Dersin İçeriği | Erken zamnlar/dini iktisadi düşünceler, Ortaçağ Avrupası ve Doğu dünyasında iktisadi düşünce, Merkantilist Öğreti,Liberal İktisadi Öğreti,Sosyalist Öğreti Ve Marksizm,Tarihçi ve Korumacı İktisadi düşünce, Neo-Klasik Okul ve 20. yüzyıl iktisat yaklaşımları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu sorgular. | Anlatım, | |
2 | Liberal İktisadi Öğretinin Doğuşunu değerlendirir. | Soru-Cevap, | |
3 | Bir iktisadi sistemin kendine özgü parçalarını birleştirir. | Beyin Fırtınası, | |
4 | Neo-klasik iktisat içinde yer alan farklı okulların görüşlerini karşılaştırabilir. | Anlatım, | |
5 | Keynesyen iktisadın doğuşan neden olan koşulları değerlendirebilir. | Soru-Cevap, | |
6 | Felsefe ve iktisadi düşünce ilişkilerini derleyebilir. | Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu | Kazgan, G.(1997), Sayfa 23-35 |
2 | Merkantilist Öğreti | Kazgan, G.(1997), Sayfa 35-39 |
3 | Liberal İktisadi Öğretinin Doğuşu, Felsefesi, Fizyokratlar | Kazgan, G.(1997), Sayfa 40-60 |
4 | Klasik Okul | Kazgan, G.(1997), Sayfa 61-104 |
5 | Neo-Klasik Okul, Marjinalizmin Öncüleri, Neo-Klasik Değer ve Bölüşüm Teorileri | Kazgan, G.(1997), Sayfa 104-152 |
6 | Neo-Klasik Okul, Neo-Klasik Para ve Konjonktür Teorisi, Neo-Klasik Dış Ticaret Teorisi | Kazgan, G.(1997), Sayfa 152-165. |
7 | Milliyetçi Koruma Politikası, Tarihçi Okul ve Kurumcular, Yeni Değer ve Bölüşüm Teorisi | Kazgan, G.(1997), Sayfa 167-200. |
8 | Keynesyen İktisadın Doğuşu ve Tam İstihdam Okulu | Kazgan, G.(1997), Sayfa 203-248 |
9 | Kendiliğinden İktisadi Büyüme Teorilerine Tepkiler | Kazgan, G.(1997), Sayfa 248-270 |
10 | Sosyalist Öğreti Ve Marksizm | Kazgan, G.(1997), Sayfa 270-320 |
11 | Marksizm-Leninizm: Kapitalizmin Çelişkileri ve Emperyalizm Teorisi, Tekel Kapitalizmi | Kazgan, G.(1997), Sayfa 320-336 |
12 | Asya-Tipi Üretim Tarzı, Sosyalist Ekonominin Teorisi veya Değer Kanunları | Kazgan, G.(1997), Sayfa 337-361 |
13 | Nicel İktisat ve Tarihin Sonu | Kazgan, G.(1997), Sayfa 361-427 |
14 | Yeni Klasikler, Yeni Keynesyenler ve İktisatta Yeni Oluşumlar | Kazgan, G.(1997), Değişik Makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kazgan, G (1997). İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi, 7. Basım, İstanbul. Denis H. (1982). Ekonomik Doktrinler Tarihi I-II Sosyal Yayınları, 2. Bsm, İstanbul |
Ders Kaynakları | Heilbroner, R. L. (2003), İktisat Düşünürleri, Dost Kitabevi, Çev:Ali Tartanoğlu, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | ||||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | ||||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | ||||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | ||||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | ||||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | ||||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | ||||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | ||||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu sorgular. | ||||||||||
2 | Liberal İktisadi Öğretinin Doğuşunu değerlendirir. | ||||||||||
3 | Bir iktisadi sistemin kendine özgü parçalarını birleştirir. | ||||||||||
4 | Neo-klasik iktisat içinde yer alan farklı okulların görüşlerini karşılaştırabilir. | ||||||||||
5 | Keynesyen iktisadın doğuşan neden olan koşulları değerlendirebilir. | ||||||||||
6 | Felsefe ve iktisadi düşünce ilişkilerini derleyebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |